Zoeken naar seks op internet

E. (Betsy) Westeneng / 3 reacties

Vraag

Aan mevrouw Westeneng. Ik (jongere) vind het moeilijk om dit voor te leggen, maar gelukkig is deze website anoniem. Ik zoek af en toe verhalen op waarin mensen romantische dingen beleven of geslachtsgemeenschap hebben. Maar vaak stuit je dan ook op dingen waar je erg van schrikt (dwang, vernedering) en dat blijft me dan allemaal 'achtervolgen'. Het is heel moeilijk om dat uit je geheugen te wissen, eigenlijk onmogelijk. Ik voel me vaak niet goed als ik zoiets gedaan heb; ik schaam me ook erg voor God. Hij heeft mij heel mooi gemaakt met veel talenten, en toch doen we iedere keer weer dingen die zijn goedkeuring niet wegdragen. Ik probeer mezelf wel doelen te stellen (de komende week wil ik geen dingen opzoeken die niet goed voor mij zijn en proberen positief te zijn). Dat lukt wel goed, maar het gaat niet perfect. Verslaafd voel ik me ook niet, ik probeer ook gericht te zijn op de omgeving en me niet terug te trekken. Zou het iets te maken kunnen hebben met angsten (en onzekerheden)? Ik krijg wel hulpverlening over een tijdje, maar dat is voor bovengenoemde oorzaken. Als die opgelost zijn, zou dit dan ook verdwijnen? Heeft u misschien een paar gedachten hierover? Ik zie er best tegenop om dit zomaar in te sturen via internet, maar misschien kan ik er toch iets aan hebben.

Antwoord

Het is heel verleidelijk om even op internet een site op te zoeken met seks. Dat lukt binnen een handomdraai. Dat is ook het gevaarlijke eraan: je hoeft maar heel weinig moeite te doen en je hebt de beelden voor je. Je hebt het goed weergegeven: het is niet zo onschuldig, de beelden raak je niet snel kwijt, het "bezoedelt" je. Het is geen seksualiteit zoals God bedoeld heeft. Het hoeft zeker geen verslaving te zijn, terwijl je toch met een zekere regelmaat bezwijkt voor de verleiding. Iemand die porno zoekt, zoekt vaak een manier om even de negatieve, lege, sombere gevoelens weg te duwen. Porno helpt daar inderdaad EVEN bij, maar vaak komen de negatieve gevoelens erna nog heftiger terug. Dus het is geen oplossing. Eerder wordt het probleem groter, want naargelang je meer hebt gekeken heb je nog sterkere beelden nodig om dezelfde kick te blijven krijgen als in het begin. Vaak heeft het zoeken van porno te maken met het feit, dat iemand niet goed in zijn vel steekt, negatief over zichzelf denkt, onzeker is, zich somber voelt of leeg. Soms heeft iemand problemen met het leggen van sociale contacten, het kunnen delen van zijn/haar gevoelens met belangrijke anderen. In zulke situaties kan de neiging groot zijn om je maar terug te trekken, je af te sluiten voor de ander. Het versterkt echter de negatieve spiraal van gedachten en gevoelens, waarop je als tijdelijke oplossing even weg vlucht van al het negatieve en afleiding zoekt in seks.

Als we mensen behandelen met dit probleem gaan ze registreren hoe vaak en hoe lang ze bezig zijn met het zoeken van seks op internet. Daarnaast helpen we ze een alternatieve invulling te zoeken op de momenten waarop de verleiding groot is. Dat kan door met iets ontspannends of leuks bezig te zijn, zoals ergens koffie gaan drinken, of aan een hobby gaan werken of gaan sporten. Dat moet je dan wel goed van tevoren afspreken met jezelf, anders lukt het op het moment zelf niet meer. Het zou mooi zijn als je dit met iemand, die je kunt vertrouwen, zou kunnen delen; dat stimuleert.

Soms is een intensiever traject nodig om te werken aan dieperliggende gevoelens van onzekerheid, somberheid, depressie of angst. Ik begrijp van jou, dat jij daar ook mee aan de slag zult gaan: dat is heel goed. Als hierin verbetering is gekomen zal de drang om porno te zoeken mogelijk verminderen, maar je zult waarschijnlijk wel wat extra moeite moeten doen om een invulling van je tijd te blijven plannen op momenten van terugval omdat je nou eenmaal bekend bent met de kick, die het zoeken op internet heeft gegeven. Het is best lastig om definitief van die kick afscheid te nemen, maar als er positieve ervaringen tegenover komen te staan zijn deze in staat de kick langzaam te 'doven'. En mocht het toch niet lukken, zoek dan hulp, want het probleem wordt groter naargelang je er langer in verstrikt bent.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

internetporno
3 reacties
Daniel
'ík zoek af en toe naar romantische verhalen en mensen die geslachtsgemeenschap hebben' en dan verbaasd zijn dat je porno op je scherm krijgt.
Koop een auto, drink koffie in een cafe, zoek een vriendin en ga met haar in de auto op weg naar het cafe om daar samen koffie te drinken.
God heeft ons niet geschapen om naar porno te kijken, God heeft ons geschapen om het leven lief te hebben, niet om te zeuren/moeilijk te doen etc.
Als je het leven lief hebt wordt alles anders, je kijkt anders naar je naaste, je Marrokaanse buren (die je niet hebt), hoe fijn is het niet om met je zoontje/neefje een ijsje te eten, geluk zit in kleine dingen.
Beste vragensteller, porno is vies, vuil en vuig. Maar is is zoveel meer, ik kijk ook wel eens porno, maar niemand is mooier dan mijn vrouw, dus kijk ik maar liever niet.
Sterkte jongen.
jheemskerk
Seks op het internet. Als iemand een andere geaardheid heeft en zijn seksuele gevoelens niet kwijt kan en dan seks op internet opzoekt. Zodat spanning verdwijnt is dat verkeerd of moet de persoon anderen pakken is dat helemaal niet goed.
1a2b3c
jheemskerk, zijn er maar twee opties???