Spurgeon en Murray

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van der Sluijs. Ik ben me aan het verdiepen in de werken van Spurgeon en ook in de geschriften van Andrew Murray. Ik ben erg benieuwd of ze elkaar gekend hebben. Het zijn tijdgenoten en beiden bekend in die tijd. Nu vraag ik me twee dingen af. Verschilden ze in theologie van elkaar? Weet u misschien of ze elkaar ook wel eens geschreven hebben o.i.d.

Antwoord

Andrew Murray (1828–1917) in Zuid-Afrika en Charles Haddon Spurgeon (1834–1892) in Engeland zijn inderdaad tijdgenoten geweest. Ik heb geen aanwijzingen dat ze elkaar gekend hebben, laat staan ooit ontmoet dan wel elkaar geschreven zouden hebben. Wél werden ze later met elkaar in verband gebracht in stichtelijke lectuur, zoals in het boek "The Believer’s Secret of Intercession" (over het gebedsleven). Beiden stonden in de puriteinse traditie, maar deze kende ook weer diverse stromingen. Murray ontwikkelde onder invloed van persoonlijke ervaringen steeds meer een ‘volmaaktheidsleer’. En neigde tenslotte naar allerlei uitingen die we later in verband zouden brengen met de theologie en praktijk van een Pinkstergemeente. Ik weet wel zeker dat Spurgeon daarmee niet ingestemd zou hebben.

Ik citeer uit mijn boek "Spurgeon een spelbreker": "Anderzijds zag Spurgeon grote gevaren bij wat sommigen een ‘hoger leven (higher life)’ noemden. Daarin werd de heiliging beleden als een soort ‘bovenbouw’ van de rechtvaardiging. Van dit ‘hoger leven’ wilde Spurgeon niets weten. Hij kende geen hoger leven dan dat van de arme tollenaar: "O God! Wees mij, zondaar, genadig". De heiliging was voor hem niets meer, maar ook niets minder dan de keerzijde van de rechtvaardiging: "Ik heb gemerkt dat een groot deel van mijn broeders sinds kort enige erg aardige kleine houten bouwseltjes aan het maken zijn boven op (de belijdenis van) Jezus Christus. Ik meen dat ze dit een ‘hoger leven’ noemen, als ik me die naam nog goed herinner. Ik weet van geen ander leven dat hoger is dan dat van het eenvoudige geloof in Jezus Christus. Wat mij betreft, het hoogste leven voor mij, buiten de hemel, is het leven van de arme tollenaar, toen hij zei: O God! Wees mij, zondaar, genadig."

De heiliging bestond voor Spurgeon wezenlijk in het gelijkvormig worden aan Christus. Daarom had hij diep respect voor sommigen "omdat zij zoveel van zijn Meester aan en om zich heen hadden"! Graag wilde hij "vele mijlen reizen om met hen te kunnen praten, want hun spreken was altijd zo vol van Christus en zij leefden zo dicht bij Hem."

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

MurraySpurgeon