Er kan amper een tampon in

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hopen volgend jaar te gaan trouwen. Vroeger heb ik een ziekte, leukemie, gehad. Ik kan al amper een tampon in mijn vagina krijgen, zou ik dan wel gemeenschap kunnen hebben? De laatste tijd komt er gewoon ontzettend veel op mij af; ik zit er ook gewoon telkens over te piekeren. Ik wel naar een dokter, maar ik vind dat best raar om zoiets te vertellen.

Antwoord

Je bent bang dat de seksuele omgang moeilijk zal gaan en dat dat te maken zou kunnen hebben met de leukemie die je hebt gehad. Op zich heeft dat niets met elkaar te maken, tenzij je bestralingen hebt gehad in dat gebied. Ik denk dat je nog wel onder controle zult zijn van een specialist, dus je kunt die vraag ook aan hem/haar stellen. Het feit dat een tampon er moeilijk ingaat, zegt niet zoveel. Het kan ook zijn dat je je spieren rond de schede wat teveel aanspant. Het is heel belangrijk om je goed te ontspannen, dat kun je ook oefenen. Als je blijft twijfelen, ga dan eens naar je huisarts toe. Die vindt een dergelijke vraag echt niet raar. Het is gewoon heel veel vervelend als je met een dergelijke ongerustheid het huwelijk ingaat.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

tamponvagina