Tot welke leeftijd zwanger

dr. Nomen Nescio / 1 reactie

Vraag

Tot welke leeftijd kan een vrouw spontaan zwanger raken? Heel bemoedigend is als wij mogen horen van echtparen die na jaren kinderloosheid, soms 7-10 jaar, plots toch een kind verwachten. Hoe kan dit eigenlijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

De vruchtbaarheid van een vrouw neemt af met de leeftijd. Met name boven de 35 jaar, daalt de vruchtbaarheid snel. Er zijn echter gevallen bekend van vrouwen die op latere leeftijd toch een kind hebben gekregen. Dit kan van veel factoren afhankelijk zijn. Wanneer jullie een kinderwens hebben lijkt mij het verstandig hier met de huisarts over te praten om eventueel doorverwezen te worden naar een gynaecoloog voor verder vruchtbaarheidsonderzoek.

Tags in dit artikel:

leeftijdvruchtbaarheidzwanger
1 reactie
Justinus
Is dit iets waar men mee zit? Ik begin nu te begrijpen dat een arts me vertelde dat zwaar gelovige patienten liever op een niet-herkenbare wijze iets proberen gewaar te worden. Met de arts ben ik van mening dat daarvoor niet een site als deze de juiste weg is maar de (huis-)arts. Met hem/haar behoort een vertrouwensrelatie te zijn waar je dit soort vragen kunt stellen.Is die vertrouwensband er niet dan wordt het hoog tijd dat die er komt! Daar is geen moed o.d. voor nodig, gewoon eerlijkheid is voldoende.