Overspoeld door twijfelende gedachten

Ds. R.H. Kieskamp / 4 reacties

Vraag

Ruim een jaar geleden heb ik de Heere Jezus leren kennen. Sindsdien is mijn leven compleet veranderd. Nu heb ik een lastig probleem; ik word overspoeld door twijfelende gedachten over de waarheid van de Bijbel. Ik ben echt wel eens bang dat ik binnenkort een atheïst ben als dit zo doorgaat... Het lukt me niet eens om mezelf te overtuigen. Tegelijkertijd weet ik diep in mijn hart wel dat die twijfels onzin zijn. Maar ik weet ook niet hoe ik er vanaf moet komen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Je begint met te zeggen dat je ruim een jaar geleden de Heere Jezus hebt leren kennen. Dat is geweldig rijk. Naar ik aanneem betekent dat ook dat je Hem hebt leren als Verzoener van je schuld, waarin je mocht ervaren dat de zondelast van je benauwd gemoed afviel. Hij is sindsdien niet langer een vreemde voor je en je mag leven in geloofsgemeenschap met Hem, waarbij je voortdurend bij Hem schuilt met alles van je leven.

Het zou kunnen zijn dat je, nadat je de Heere hebt leren kennen, heel sterk uit je gevoel hebt geleefd, namelijk het gevoel van de nabijheid van je Heiland. En dat is heerlijk en daar is ook niets mis mee zolang God het geeft. Het is echter mogelijk dat de Heere je nu wil leren minder uit je gevoel te leven en meer uit het vertrouwen op Gods beloften. Dat lijkt de foute kant op te gaan, doch is in wezen sterker en meer tot eer van God.

Dan de eigenlijke vraagstelling waarin je zegt overspoeld te worden met twijfelende gedachten over de waarheid van de Bijbel. Wat is dat, hoor ik je vragen, en hoe kan ik er van af komen?

Als ik probeer een antwoord te geven, ga ik er allereerst van uit dat je niet ergens zonde aan de hand houdt, zodat de duivel een invalspoort bij je heeft. Vervolgens ga ik er ook van uit dat je pijn aan zonde beleeft, dat je zonde haat en ontvlucht omdat het zonde is tegen God die je liefhebt. Dat zou betekenen dat er overblijft dat de duivel je bestookt met zijn vurige pijlen en dat God dat als beproeving bij je toelaat om je te testen of je zult volharden in het vertrouwen op Hem, ook zonder te voelen.

Je zegt dat twijfels onzin zijn. Dat zeg ik je bepaald niet na. Je zult er maar mee te kampen hebben. In wezen is twijfel zonde, want het is zeer onterend voor God. Het maakt echter verschil wat voor vorm van twijfel het is. Geven we van binnenuit toe aan die twijfel, laten we ons door twijfel inpakken? Dan is het zonde van ons voor God en wordt bekering van ons gevraagd. Worden we echter van buiten ons door satan aangevallen met twijfel en we strijden ertegen, want we hebben er last van, dan ligt het anders. Punt is dan dat we de goede wapens gebruiken, zoals het gebed, het geloof, het Woord.

Leg in elk geval voortdurend je twijfelgedachten in gebed bij de Heere neer, zeg ze uit, klaag ze uit. En vraag daarbij om de ondersteuning van de Heilige Geest en ook of die Geest je (opnieuw) houvast wil geven in  de kracht van Gods Woord. Nooit is het goed om vanuit eigen flinkheid stoer tegen twijfel te vechten. Beter is om in alle zwakheid kracht van de Heere te verwachten. Je mag dan met Paulus weten: “Als ik zwak ben dan ben ik machtig.” Het beste is steeds heel dicht bij de Heere te schuilen in gebed, in geloof, in liefde. Ook is het goed om tegen de Heere te zeggen dat je toch aan Hem wilt blijven vasthouden. Tegelijk mag je bidden of Hij jou wil vasthouden.

Bij dit alles is er altijd maar één bijbelse weg om weer opnieuw gesterkt te worden in het geloof en dat is het vertrouwen op de Heere en zijn beloften. En dat desnoods tegen hoop op hoop in het zogenoemde "nochtans" van het geloof. Daar rust rijke zegen op. Dat zal het kennen van de Heere Jezus weer vernieuwen. In het geloof raken we nooit uitgeleerd, ook niet in het kennen van de Heere. God wil op zo'n manier met ons aan de gang gaan dat we de Heere Jezus steeds meer en steeds rijker leren kennen.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoeltwijfelwaarheid
4 reacties
EVA
Wat moet je doen? de goede strijd strijden, hoe lees efeze 6 er eens op na. en houd in gedachten dat er maar 1 is die jouw weg wil hebben bij Jezus, en een vader der leugen is dus, jouw gedachten vergiftigd met allerlei dingen zodat je gaat twijfelen aan Jezus en ZIjn volbrachte werk, leg al je twijfel maar bij God neer, Hij weet er toch al van want Hij kent je.
vrede
Iets in het antwoord roept bij mij weer een vraag op:
Wanneer je de Heere Jezus leert kennen, zal je benauwde gevoel van de zonde in je gemoed wegvallen.
Kan het ook zijn dat na ontvangen genade, de benauwdheid van de zonde in het gemoed terugkomt. Dat er een zonde uit het verleden die je begaan hebt, je weer gaat benauwen?
plderoos
@ vrede, ja, dat kan. Maar zodra dat gebeurd moet je beseffen dat alles je vergeven is, ook de zonden die je later weer te binnen schieten.

@ vraagsteller. Je geloof is juist dat je voor waar aanneemt wat in de bijbel staat. Dus als je twijfelt over de waarheid ervan wordt het wel heel moeilijk ja. Misschien kun je het van de andere kant bekijken? God bestaat en Hij heeft het beste met jou voor. Dat vind ik erg vriendelijk van Hem. Dan wil je toch ook iets voor Hen terug doen? Hoe je dat doet vind je terug in de bijbel. Dat is wat God over Zichzelf heeft laten opschrijven.

Ik zou nooit twijfelen aan het waarheidsgehalte van de bijbel, maar als je dat toch doet, twijfel niet aan God en voer dan maar uit wat Hij heeft laten opschrijven.
jheemskerk
Beste lezer, vrede dat is waarnaar wij streven maar er bestaat geen echte vrede, want de mens is gevoelig voor allerlei invloeden. God geeft vrede maar dat hoeft niet om deze aarde te gebeuren. God leid je leven zo, dat al voel je niets dan is Hij toch bezig met je plaats bereiden in de hemel.

Ik ben die ik niet mag zijn
ik mag niet zijn die ik ben