Druk bedrijf

ds. D.M. Elsman / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee, (liefst een dominee/of geestelijk werker die in de lijn van de puriteinen staat). Ik ben een jonge man en heb al enige tijd een vriendin en ik heb een heel goedlopend, redelijk groot eigen bedrijf. Het bedrijf houdt mij volledig bezig, in de zin dat het tijd kost en in de zin dat het mijn gedachten ook bezet. Waarschijnlijk is dat bij elke ondernemer zo. Ik heb vroeger heel erg veel van de puriteinen gelezen, dus ik weet heel veel van de godsdienst. Mijn probleem is dit. Ik wil de Heere wel dienen en zoeken, maar ik kan het niet. Mijn bedrijf zit continu in mijn hoofd. Ook al probeer ik wat minder te werken, dan nog heb ik maar een ding waar ik aan zit te denken, ook al wil ik het niet. Ik kan niet eens bidden, zelfs niet bidden of de Heere me daar van wil verlossen dat het bedrijf in mijn hoofd zit. Mijn bedrijf houdt dus mijn geestelijk leven en het vinden van de Heere tegen. Ook al is het moeilijk, maar ik zit er aan te denken om te stoppen met het bedrijf en eerst de Heere te zoeken. Dat is toch ook bijbels? Misschien is uw reactie, kun je niet voor de helft gaan werken voor je bedrijf? Dan zeg ik nee, want dan denk ik er nog aan. Wat ik nu denk is dit: stoppen met mijn bedrijf, eerst de Heere zoeken en vinden, want ik geloof dat de degenen die Zijn aangezicht zullen zoeken, Hem ook zullen vinden, en dan, als ik dat fundament heb, vervolgens de tijdelijke dingen daar op te bouwen als het ware. Zoals werk dat mij niet in de weg zit, trouwen, vrienden. Is het onbijbels om -als ik over een paar maanden mijn bedrijf sluit- een periode heb van rust, mezelf afzonder om in die tijd ernstig de Heere te zoeken en te vinden? Sommigen zullen het extreem vinden, maar ik zeg dan tegen mezelf: wat als ik dan sterf? Wat baat het u om de gehele wereld te bezitten, maar schade te lijden aan uw ziel? Financieel is het niet zo'n hele aantrekkelijke actie, want het zal me veel geld kosten, maar als ik tegen de Heere zeg: Heere u weet mijn motieven waarom ik dit doe, wilt U verder voor mij zorgen, ook financieel?

Antwoord

Beste vraagsteller, wat een hartenkreet! Achter uw vraag gaat naar ik begrijp een heel proces schuil. Van zoeken. Naar God. Naar vrede. De druk die u op uw schouders voelt, de verantwoordelijkheden die u heeft, uw geweten dat u aanklaagt.

Bij het lezen van uw vraag rees ook bij mij een vraag, namelijk deze: W/wie heeft de regie in uw leven? Die vraag zou ik aan u terug willen stellen: W/wie heeft de leiding in uw leven? Want het lijkt erop, dat -hoewel u zelf de leidinggevende bent- u in slaafse banden bent geraakt van hetgeen u zelf hebt gezocht en opgebouwd. U zegt het zo: "Het bedrijf houdt mij volledig bezig, in de zin dat het tijd kost en in de zin dat het mijn gedachten ook bezet." Uw bedrijf bepaalt uw leven zó, dat u de regie weer 'terug' wilt en daarom denkt u erover met het bedrijf te stoppen.

Maar nog eens: W/wie heeft de regie? U, uw bedrijf…, of de Heere? Want u zegt: "ik zit eraan te denken om te stoppen met het bedrijf en eerst de Heere te zoeken", maar kennelijk moet dat "eerst" dan toch nog even wachten! En daar zit inderdaad een probleem. U schrijft: "Mijn probleem is dit. Ik wil de Heere wel dienen en zoeken, maar ik kan het niet." Zolang u de Heere niet gevonden hebt in de situatie waarin u zich bevindt -namelijk het heden der genade- en het vinden van Hem eigenmachtig aan voorwaarden onderwerpt, valt er van al uw plannen niet veel goeds te verwachten. Dat is niet puriteins, maar neo-nomiaans…

Eén ding is nodig: de bekering van ons hart en van daaruit het leven. Dat het in plaats van "mijn bedrijf zit continu in mijn hoofd", door Gods genade mag worden tot: "mijn gedachten zijn voortdurend bij de Heere." Te denken dat eerst uw bedrijf aan de kant moet voordat de Heere Zich laat vinden, is een dwaling. Een andere zaak is of u uw werkzaamheden voor Hem naar eer en geweten kunt verantwoorden; ook dat moet de Heere duidelijk maken. En ook als het in Zijn weg is om met het bedrijf te stoppen.

Bedenk: is het dan zo, dat wij zélf ons beroep 'kiezen', of geldt ook daarvoor, dat de Heere ons een roeping geeft? U hebt al enige tijd een vriendin. Straks zult u misschien trouwen en zal het in de kerk klinken: "En naardien het Gods bevel is, dat de man in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten zal, zo zult gij getrouw en naarstig in uw Goddelijk beroep (!) arbeiden; opdat gij uw huisgezin met God en met eer moogt onderhouden en ook daarenboven iets hebt, om aan de nooddruftigen mede te delen."

In Psalm 32 lezen wij Zijn belofte: "Ik zal u onderwijzen, en u leren van de weg, die gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn." Dan moeten wij óók lezen wat daaraan voorafgaat: "Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor de HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Hierom zal U ieder heilige aanbidden in vindenstijd."

Die vindenstijd verdraagt geen uitstel! Daarom, buig vandaag nog uw knieën en verootmoedig u voor de heilige God. Belijd Hem dat u een eigen weg wilde gaan. Belijd Hem dat niet Hij, maar uw werk uw gedachten bezet houden. Bekeer u daarvan. Vanaf morgen geen order meer zonder eerst de Heere daarin te kennen. Geen contact, geen telefoongesprek zonder gedachte aan en biddend opzien naar de Heere. Maak ruimte voor gebed en Schriftlezing op vaste momenten op het werk. Ga zorgvuldig om met wat de Heere u toevertrouwde, want wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor.4:7). En AL wat gij doet met woorden of werken, doet het ALLES in de Naam van de Heere Jezus, dankende God en de Vader door Hem.

Van harte wens ik u die genade toe en de vrede van God in de Heere Jezus Christus,

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

bedrijfdrukgeloofsleven
3 reacties
toetje
Ik kan me deze worsteling wel inleven, zit zelf ook zo in elkaar, al heb ik dan geen eigen bedrijf. Bedenk wel: al zou je je bedrijf verkopen en bv. een half jaar in afzondering gaan, en daarna weer voorzichtig een "gewoon" leven opbouwen, ook dan zul je jezelf weer tegenkomen, in je perfectionisme en hang naar de wereld. Ik heb dit zelf meegemaakt toen ik een half jaar uit de running was na een ongeluk, ik was alleen nog maar met de dingen van God bezig, maar toen ik daarna mijn dagelijkse taken weer op moest pakken, werd dit snel anders, we vergeten God zo snel en willen liever met onze eigen dingen bezig zijn. Het zal een dagelijkse worsteling blijven om God op de eerste plaats in ons leven te zetten. Bedenk ook dat je de talenten en mogelijkheden die je hebt niet voor niets hebt gekregen. Het is toch ook bijzonder dat je op jonge leeftijd al een eigen bedrijf hebt kunnen opbouwen. Als je mogelijk personeel hebt, heb je daar toch ook een verantwoording voor? Ik zou erg blij zijn met een baas die Godvrezend is.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging (en ook @toetje)
Voor een helder en vergelijkbaar antwoord, lees het boek van Angus Buchan.
Ook een hardwerkend persoon met een (boeren)bedrijf die op een dag besluit om zijn hele leven aan Jezus te geven en alles op het spel zette voor God. Het boek heet <a href="http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/kerk-en-samenleving/levensverhalen/aardappelgeloof:9789033818349.htm">Aardappelgeloof (klik)</a> of lees anders het volgende stukje over hem<a href="http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=11086">recentie (klik)</a>

Veel zegen
plderoos
mja. Anderzijds moeten we ook gewoon allemaal ons werk doen. Voor de Heere leven betekent niet een constant gebed ofzo, laat dat maar aan de monnik over. Nee, het betekend dat, dat wat je doet, dat je dat voor God doet. Dus doe gewoon je eerzame werk en voorzie ook anderen van brood. Alleen vanaf nu niet meer omdat het jouw bedrijf is, maar omdat dat het werk is dat God je in handen heeft gegeven.