Veel vragen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

1) Is het mogelijk om tegen een arts te zeggen dat je bij IVF, of ISCI maar één eitje wilt 'laten' bevruchten? Of twee, maar dan ook beiden wilt terugplaatsen in de baarmoeder? Of moeten we dan bang zijn dat er toch nog abortieve gevolgen zijn? Of wordt dit verzoek gerespecteerd? Wij worstelen erg met dit onderwerp.

Antwoord

Vraag 2: Is er ook een isci-behandeling mogelijk zonder dat wij hormoonpreparaten willen gebruiken? Aangezien wij toch maar één eicel willen... als wij het al doen. Dan zijn toch al die hormoonpreparaten niet nodig? Vergoed de verzekering deze behandeling?

Vraag 3: Is de Babycomp even goed als NFP? Ik ben bang dat NFP voor mij/ons niet werkt omdat ik onregelmatig werk.

Vraag 4: Hoe kan het dat je een echte menstruatie hebt en toch zwanger blijkt te zijn? Dus geen innestelingsbloeding!

Vraag 5: ik heb de vraag al een keer ingestuurd maar tot nu toe nog geen reactie. Ik menstrueer steeds korter, vroeger was dat wel een week, 5-7 dagen, tegenwoordig hooguit 2 dagen en de derde dag misschien nog heel weinig tot niet. Betekent dat ook dat je dan minder vruchtbaar bent? Of is het normaal dat het steeds korter word?

Vraag 6: Klopt het dat de man om de 48 uur een zaadlozing moet hebben voor een betere kwaliteit van het zaad? Waarom heeft een man zoveel zaadcellen als er toch maar één zaadcel nodig is voor de bevruchting? Er is toch ook maar één eicel?

Vraag 7: Wat is de reden dat het soms maanden kan duren voordat je zwanger bent als je trouwt? Een heel ongerust echtpaar.

Antwoord:

Beste mensen, jullie hebben al veel vragen gesteld over o.a. isci, ivf, sperma, vruchtbaarheid en menstruatie. Het lijkt ons verstandig dat jullie je m.b.t. deze materie eerst uitgebreid laten voorlichten door de NPV (info@npvzorg.nl, 0318-547888 ), wat boeken over deze onderwerpen lezen of langs de huisarts gaan. Deze vragenrubriek is daar niet geschikt voor.

Veel vragen zijn in onze medische rubriek overigens al uitgebreid aan de orde geweest. Zoek eens op trefwoord of rubriek aan de rechterkant van deze site.