Tetanus door cliënt

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Bij mijn werk in de gehandicaptenzorg komt het wel eens voor dat ik opengekrabt word door een cliënt. Ik til daar niet zo zwaar aan. Het hoort niet, maar het gebeurt nu eenmaal wel eens en is na een paar dagen weer genezen. Maar nu mijn vraag: kan ik door dergelijke verwondingen tetanus oplopen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Tetanus komt door goede hygiëne en vaccinatie gelukkig zelden voor. De bacterie die het veroorzaakt zit het liefst in een zuurstofarme omgeving. Je vindt de bacterie eigenlijk altijd buitenshuis bijvoorbeeld in de aarde, mest van zoogdieren (vooral koeien en paarden) en bijvoorbeeld roestige spijkers. Ik denk dat jouw cliënten daarom dus niet zo snel tetanus onder de nagels zullen hebben. De kans op een infectie door krabben is dus uitermate klein. Uiteraard is de vaccinatiestatus ook van belang (tot de leeftijd van 20 is het vaccin effectief, hierna zou je het om de tien jaar moeten herhalen).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

cliëntgezondheidszorg
2 reacties
Catherine
Dat dacht ik dus ook, dat je tetanus kunt oplopen door een val op straat en daardoor een open wond hebt, vanwege bijv. paardenuitwerpselen.
Maar mijn hoogbejaarde moeder moest na een val in huis, waarbij ze niet eens een wondje had, maar slechts haar enkelbanden had verrekt en een verstuikte pols opgelopen had, toch een tetanusprik volgens de arts van de spoedeisende hulp.
Haar huisarts zei later dat het idd niet nodig was geweest.
De criteria liggen kennelijk anders in een ziekenhuis c.q. spoedeisende hulp, dan bij een huisarts.
anna30
Vanuit mijn ervaring van werken met gehandicapten, weet ik dat het wel zou kunnen maar niet snel gebeurd.
Namelijk: veel clienten werken bij ons in de tuin of op een boerderij. Ze wroeten met hun handen in de aarde.
Er zijn ook clienten die met hun handen aan dierenuitwerpselen zitten, of lekker met zand spelen.

De vuiligheid kan onder hun nagels komen en als ze je daarmee krabben dan kan het in je bloedbaan komen. Dit gebeurd zelden.
Je zou, als je gekrabt wordt, een spuit kunnen halen, dan ben je de komende 15 jaar veilig voor tetanus.
Ik kreeg de tetanusinjectie toen ik werd gebeten door een client.

Overigens ontsteken de wondjes bij mij altijd flink vanwege de vuiligheid onder hun nagels!