Haat naar iemand toe

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

In hoeverre moet je iemand 'liefhebben' die jou heel veel pijn heeft gedaan? Ik heb veel boze, kwade gedachten en haat naar iemand toe en het liefst zou ik wraak willen nemen. Ik voel me daarover schuldig naar God toe. Ik weet dat het niet goed is, maar ik weet niet hoe ik er van af moet komen. Je moet je naaste liefhebben als jezelf, maar in de Bijbel wordt vaak gesproken over "mijn" vijanden en dat God recht zal doen en zal vergelden. Hoe zit dit precies? Hoe moet ik bijvoorbeeld aankijken tegen Psalm 139:22?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
Roozemond
Is ontzaglijk moeilijk.
Ik ken de situatie waarin de ander altijd maar zei: je moet uit vergeving leven, je bent christen, en ondertussen maakte hij levens kapot.
Dat is het dubbele hiervan. Het is idd. je plicht maar tegelijk o zo moeilijk.
Maar God wil je er bij helpen.
vergeven betekent niet vergeten, wel dat je accepteert om te leven met de gevolgen van een ander. Dat kan alleen door genade!
Er wordt voor je gebeden.
jslabbekoorn
Vergeven?!
Er stond eens deze uitspraak in de krant: ‘Jozef vergeeft zijn broers zonder veel woorden vuil te maken aan wat ze hem hebben aangedaan. Hij had het immers aan God overgegeven’.Dat is veel te makkelijk gezegd. Want hoeveel gedachten heeft Jozef eraan gewijd? a. 20 jaar verwerking; Jozef was door verhoging en gezinsleven (Gen. 41:50-52) zijn vernedering en verdriet te boven.
Maar toch, ook dan nog: b. De broers moesten eerst komen; God stuurde daarom hongersnood.
c. Allen drie dagen gevangenis; Simeon, als hoofdverantwoordelijke, 1 á 1½ jaar. d. Beproeving door Jozef: Benjamins gerecht vijfmaal groter; de beker; Benjamin tot slaaf. e. Juda’s schulderkentenis voor allen en zijn borgstelling. f. Toen Jozef wist dat er berouw en bekering was. Toen kon hij het vergeven. En God had het met hem ook welgemaakt. Jozef heeft hen door daden beproefd. Toen waren er niet veel woorden meer nodig. Vergeven moet kunnen! Namelijk van het slachtoffer uit bekeken. Met nadruk op als hij/zij het kán. Niet: vergeven móét; dus: altijd. Wanneer? Na heling van de wonden; genezing. Als men het in zoverre mogelijk verwerkt heeft dat verdriet en vernedering behoorlijk los- en achter zich gelaten heeft. En als de dader het met de daad bewijst. Neem nu: Als er voor de rechter en slachtoffers niet volledig schuld wordt bekend, is er dan wel vergeving mogelijk? Is er dan wel sprake van móéten of kúnnen vergeven? De dader sluit dan zelfs de weg tot wíllen vergeven hiermee af. Het slachtoffer voelt zich opnieuw gepakt! Wie berouw heeft, wil de straf dragen. God wil ook niet en zal ook niet vergeven, dan na berouw en bekering. Gelijk ook wij! (Ps. 32:3,5; Spr. 28:13; 1 Joh. 1:9,10).
Bovendien is het genade; als we vergevensgezind worden gemaakt, dan kan het op dat moment wel (HC. Zondag 51).
Wat betreft je kwade gedachten; kan het niet zo zijn dat je gerechtigheid wil en dat je daarom kwaad bent op de ander. Als iemand geen gerechtigheid toelaat of toestaat kun je daarom een gerechtvaardigde boosheid hebben. Er is gerechtvaardigde toorn (Ef. 4:26). Soms kun je geen vrede hebben met iemand, maar moet je hem mijden (Rom. 12:18,19). En we blijven mensen.
Zeker als iemand je veel pijn gedaan heeft, kunnen we dat niet zomaar vergeten. Maar het maakt het nog erger als iemand het negeert of bagatelliseert. Dan is er geen gerechtigheid. Maar de Heere weet ook wel wat je is aangedaan – al voel je dat mischien niet – hij wil je ook die boosheid vergeven. Belijdt het Hem en wacht op zIjn hulp. Het kan soms lang duren, maar Hij laat echt niet alles zomaar gebeuren, Hij komt daar een keer op terug. En dan is het voor de betreffende te hopen dat dit in dit leven is en dat hij tot berouw komt, want anders zal het diegene eeuwig aanklagen. Probeer het over te geven aan Hem Die rechtvaardig oordelen zal. Zo deed de Heere Jezus ook (1 Petr. 2:22,23). En je hebt Hem ook nodig om vergeving voor al je zonden.
Gerard
Probeer niet die vrucht er bij jezelf uit te persen, maar wortel in Christus (Joh 15:4-5), door te groeien in de kennis van Hem door met ijver Zijn woord te studeren, Hem te smeken om inzicht en wijsheid en daaruit te groeien in geloof en je hierin dagelijks te oefenen in alle omstandigheden. Geworteld in Jezus Christus komt dan die vrucht vanzelf als je alles in de juiste proporties leert zien.
Dan zal je op een dag merken dat je net als Stefanus voor degenen die je kwaad doen kunt bidden: "Heere, reken hun deze zonde niet toe" (Hand 7:60) of zoals Paulus zegt in 1 Kor 4:12 -13: "Worden wij uitgescholden, dan zegenen wij. Worden wij vervolgd, dan verdragen wij. Worden wij belasterd, dan bidden wij. "
Samanthi
Lieve vragenstelster
Vergeven is een proces, het gaat samen met genezing, forseer niets en leg het voor de Heere neer.
Het duurt soms jaren en de gene die jou al die pijn aangedaan hebt zal er ws niet om vragen.
Zoek hulp meis en ik wens je Gods zegen toe.