Aanpassing lofzang van Zacharias

Ds. J. Roosenbrand / 2 reacties

Vraag

Pas hoorde ik een prekenbandje waarop de lofzang van Zacharias werd gezongen. De regel "Die met ons lot bewogen" moest van de dominee vervangen worden door "die in zichzelf bewogen". Is dat eerste fout? God is toch bewogen met mensen? Daarom stuurde Hij toch Zijn Zoon?

Antwoord

Beste vragensteller,

Gelukkig hangt het evangelie van Gods ontferming met mensen niet aan de uitleg van een enkele bijbeltekst. Daarvoor is die boodschap te nauw verbonden met het geheel van de Schrift. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die boodschap er de kern van is. Vandaar ook: evangelie (goede boodschap).

Over jouw vraag: de lofzang van Zacherias is de niet-letterlijke berijming van Lucas 1 v.a. vers 68. Het vers waar jij op doelt is de weergave van vers 78: "Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;" (SV). De toevoeging "met ons lot (bewogen)" is dus invulling van de berijmers. Maar wel heel bijbelse invulling (lees Lucas 1:68!), zou ik zeggen. God is inderdaad innerlijk bewogen. Of, zoals andere vertalingen het omschrijven: een God vol ontferming. Het wonder van het evangelie is dat Gods bewogenheid zijn ontferming is met het lot van mensen!

Die ontferming wens ik jou ook toe.

Hartelijke groet,
Ds. H. J. Roosenbrand

Tags in dit artikel:

gezangenZacharias
2 reacties
mvanh
zo'n aanpassing aan deze mooie tekst is mijns inziens echt erg. Daar spreekt weer de angst uit dat er eens iemand iets zich zal toe-eigenen... Vreselijk wat een theologie. En daartegenover wat geweldig dat we een God hebben die echt met ons lot bewogen is. Een diepe innerlijke bewogenheid is er bij Hem. Hij heeft geen lust in de dood van de zondaar, maar wil onze bekering, ons behoud, ons eeuwig geluk. Vraagsteller, laat je door niets en niemand bij deze God vandaan houden.
jslabbekoorn
Misschien heeft de dominee het niet uitgelegd, of het verband aangewezen met de preek, bijv. Zelf heb ik ooit een redelijk aannemelijke verklaring van deze wijziging gehoord, nl.:

Dat we niet moeten denken dat God door ons (armzalig lot), als gevallen mensen, bewogen is, maar dat Hij met eeuwige liefde, door Zichzelf, bewogen is om zich over mensen te ontfermen.
Verder zou ik erbij willen voegen: Denk bijvoorbeeld aan, wat Hij tot Zijn volk zegt: 'Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid' (Jer. 31:3).

Anderzijds staat in de lofzang ook niet 'door' ons lot bewogen, maar met ons lot bewogen. Jezus was met innerlijke ontferming bewogen 'over' de schare. Dat is m.i. hetzelfde als 'met' de schare. Matth. 9:36: 'En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben'.
Wat je ook kunt vergelijken met wat we lezen in de psalmen 44:4: Want zij hebben het land niet geërfd door hun zwaard, en hun arm heeft hun geen heil gegeven; maar Uw rechterhand, en Uw arm, en het licht Uws aangezichts, omdat Gij een welbehagen in hen hadt. En 106”4: Gedenk mijner, o HEERE! naar het welbehagen tot Uw volk, bezoek mij met Uw heil. En in Job 33:26: ‘Hij zal tot God ernstiglijk bidden, Die in hem een welbehagen nemen zal, en zijn aangezicht met gejuich aanzien; want Hij zal den mens zijn gerechtigheid wedergeven’.Tenslotte, de engelenzang: Luk. 2:14: ‘Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen’.

Dit woord betekent een welgevallen hebben aan, gunstig gezind zijn.