Spurgeon een evolutionist?

Dr. C. A. van der Sluijs / 3 reacties

Vraag

Was Spurgeon een evolutionist? Laatst kocht ik een prekenbundel van de bekende dominee Spurgeon. Dit was niet de eerste keer. Ik mag met zegen en genoegen zijn preken lezen. Deze keer had ik deel 37 "De persoon van de Heilige Geest" gekocht in de serie van uitgeverij Boekhout. Ik moest toch wel even met m'n ogen knipperen toen ik de volgende passage las: "Wij weten niet hoe lang geleden deze aardbol geschapen werd. Dat was zeker vele miljoenen jaren voor de tijd van Adam. Onze planeet heeft verschillende stadia van bestaan doorlopen. Er hebben verschillende soorten schepselen die alle door God gemaakt zijn op het aardoppervlak geleefd. Voordat het tijdperk echter aanbrak waarin de mens de voornaamste bewoner en koning van de aarde werd, gaf de Schepper de wereld aan de verwarring over. Hij stond toe dat het vuur in zijn binnenste vanuit de diepte uitbarstte en alle vaste materie versmolt. Zo werden allerlei soorten substanties met elkaar vermengd tot een vaste massa wanorde." Einde citaat (na te lezen op blz. 6 en 7 van het desbetreffende boekje). Hoe moet ik een dergelijke gedachtegang duiden? Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen in geschriften van behoudende schrijvers uit het verleden. Persoonlijk vind ik het een nogal wazige redenering die ik niet kan terugvinden in de Bijbel. Of weet u meer? Kan ik mij vergissen hierin?

Antwoord

Spurgeon was geen evolutionist. Hij was uitgerekend een felle bestrijder van Darwin. De preek die je gelezen hebt, heeft hij gehouden op 17 juni 1855 in Londen. Spurgeon was toen 21 jaar. Hooguit zou je uit het betreffende citaat kunnen opmaken dat Spurgeon een creationist was. Wij weten inderdaad niet hoe veel tijd er zit tussen Gen. 1:1: "In den beginnen schiep God de hemel en de aarde" en het tijdperk toen God de mens schiep (Gen. 2:7). Voor die periode was kenmerkend dat "de aarde woest en ledig was." Daarop legt Spurgeon alle nadruk. In dit verband citeert hij de beroemde dichter Milton (van "Paradise lost") door wie hij zich kennelijk niet weinig geïnspireerd wist. Van schepping is er bij Spurgeon pas sprake vanwege het spreken van God en het inblazen van de adem van het leven (geest). Dit valt bij hem onder het werk van de Geest.

Ruim tien jaar later zou Spurgeon verwikkeld raken in een geweldige strijd met Darwin over het evolutionisme. Dat de mens evolueerde uit een aap bestrijdt hij in alle toonaarden. Elke vorm van spot en sarcasme is dan voor hem acceptabel om dit idee belachelijk te maken. Hij is toen ook verschrikkelijk door de verlichte pers van die dagen bekritiseerd en belachelijk gemaakt. Ik vermoed dat hij als 21-jarige jongeman nog wat losjes met deze zaken om ging. Het gaat hem hier vooral om de kracht van de Geest die verantwoordelijk is voor schepping en herschepping.

In latere jaren laat hij de gedachte van het creationisme als wapen tegenover het evolutionisme geheel achterwege om alle aandacht te geven aan de bestrijding van een "evoluerend" scheppen van God. Als hij het heeft over "verschillende soorten schepselen, die alle door God gemaakt zijn" dan wordt in het Engels het woord "creatures" gebruikt, dat in het alledaagse Londense taalgebruik ook gewoon "wezens" betekent. Zoals ook wij wel spreken van "die arme schepsels" als het gaat over een meelijwekkende groep mensen. Spurgeon spreekt in deze preek pas van schepping zoals wij dit woord verstaan ná het spreken van God en ná de ‘beademing’ van de Geest.

Je kunt in deze dus gerust zijn en lees gerust al zijn preken. Wél vind ik dat Spurgeons preken in de eerste jaren soms wat schreeuwerig en 'kreterig' zijn. Zijn latere preken zijn vele malen meer bezadigd en weloverwogen. Als ik de uitgever was, zou ik de preken uit de beginjaren van "de prins der predikers" niet uitgegeven hebben. Dit heeft waarschijnlijk mede geleid tot de verwarring die er bij je over hem ontstond.

Met vriendelijke groet,

Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

evolutietheorieSpurgeon
3 reacties
drj
Ik heb ook van de bekende Engelse pietist Martin Loyd-Jones begrepen, dat hij ervan uitging, dat er sprake kon zijn van (macro)evolutie. Hij woonde dicht bij een stijle kust aan zee, waar je bepaalde aardlagen / fossielen kon bewonderen.

Zoals ik het heb begrepen was voor hem het belangrijke punt, dat de mensheid met een mensenpaar begonnen is: Dat God de eerste twee bezielde mensen 'naar zijn beeld' heeft geschapen.

Nu kunnen wij om meerdere redenen met hem van mening verschillen, of niet.

Een verstandige uitspraak vond ik de mening van de reformatorische ethicus Prof. Dr. Schuurman, die zei, dat hij liever toegaf, dat we sommige dingen nog niet weten, dan naar de ene of de andere kant door te slaan, en theorien vehement en absolutistisch verdedigen, die niet bewezen kunnen worden. Hierin schuilt namelijk het gevaar, dat als de theorie omvalt waaraan we ons geloof hebben opgehangen, wij aan alles gaan twijfelen.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/prof_e_schuurman_werkelijkheid_is_als_een_diamant_1_289168

God en Christus moeten het fundament van ons geloof zijn, we moeten niet teveel op onze eigen wijsheid vertrouwen. We hebben intelligentie gekregen om na te denken, maar sommige dingen blijven ten diepste voor ons verborgen.

Het is zeker zinvol erover na te denken welke alternatieve theorien uit bijbels oogpunt mogelijk zijn, maar uiteindelijk ziet God ons hart aan. Wij verlangen er allen naar eens aan Gods rechterhand te staan, als hij ons vraagt: wat heb jij voor mij gedaan?

___
31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.

32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.

33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.

36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?

39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;

43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.

44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?

45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
___

Dat is de kern van de zaak: vele eersten zullen de laatsten zijn. Wijsheid en wetenschap zijn grote goederen, maar wie Gods woord leest en werkelijk voor God wil leven, zal uit liefde tot hem, die ons her eerst heeft liefgehad en ons zijn zoon heeft gezonden, deze liefde naar zijn naasten willen weerspiegelen. Deze dingen zijn m.i. de kern van ons geloof en wij moeten ons dan ook niet in eindeloze discussies verliezen, hoe interessant ook, over hoe God onze wereld precies geschapen heeft.

Wij kunnen niemand van Gods waarheid overtuigen, dat kan alleen de heilige geest in het hart bewerken, maar de weg tot het hart loopt zelden via discussies over dit thema.

DrJ
zeeland
Ik kijk wel altijd naar de uitgever bij boeken van Spurgeon. Ik vind ze niet allemaal even goed vertaald.
appelflap
Desondanks lijkt Spurgeon wel uit te gaan van levende wezens voor Adam, een idee dat alleen in de wereld is om macro-evolutie te pogen(wat nooit lukt) in de Bijbel te implementeren.