Tongzoenen

Redactie Refoweb / 20 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 21 jaar en heb nu een jaar een relatie met een jongeman van 22 jaar. Mijn vriend heeft al eerder een relatie gehad en heeft al enige ervaring met tongzoenen. Ik heb nog nooit een relatie gehad, maar nu hebben wij samen besloten om te tongzoenen, omdat het ook een manier is van liefde geven. Nu lukt dat bij mij niet goed en ik schaam me er zo erg voor dat ik het nooit meer wil doen terwijl mijn vriend dat wel verlangt. Hoe zou ik hierin stappen kunnen ondernemen dat mijn schaamte weggaat en we gewoon zonder problemen kunnen tongzoenen? Ik durf dit met niemand te bespreken; ik ben bang dat ik uitgelachen wordt. Kunt u mij richtlijnen en adviezen geven?

Antwoord

Volgens een eerder antwoord van Alie Hoek-van Kooten in deze vragenrubriek, hoort tongzoenen "er helemaal bij in verkeringstijd." Uitgebreide richtlijnen geven over het hoe en wat van tongzoenen, valt achter buiten de doelstelling van deze rubriek. Maar (tong)zoenen is iets wat je vanzelf leert. Het is net als met lopen; de eerste stapjes zijn altijd wat wankel en die zet je meestal aan de hand van je vader of moeder. Laat je hierin leiden door je (ervaren) vriend. Je ontdekt vanzelf wat prettig is. Overigens zijn er op internet heel wat tips en trucs te vinden m.b.t. tongzoenen. Daar heb je Refoweb niet voor nodig ;-)

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

zoenen
20 reacties
Ctje
@rsdejong.. nooit verkering gehad zeker? Gewoon een zoen op de wang en handje vasthouden 2 jaar lang en dan ineens trouwen is wel heel shockerend denk ik.
tamara72
ben benieuwd hier zullen weer wel veel reacties op volgen...
Als je vriend echt van je houd heeft hij ook wel (wat) geduld hoop ik voor jou.
marc05
Zoek even op het internet en lees dat er genoeg meiden of jongens zijn die helemaal niet houden van tongzoenen. Die het zelfs helemaal niks vinden.
Je vriend geeft om je dus hij zal ongetwijfeld aanvoelen hoe je er tegenover staat. Misschien vind hij het wel leuk dat je wat onhandig bent. (dat zou ik namelijk best hebben, maar ik zou dan denk ik wel vragen aan mijn vriendin of ze het fijn vindt)
Als je eraan toe bent kun je het bespreken met je vriend. Ook eventueel later met sexualiteit zul jij maar ook je vriend zo jullie eigen voorkeuren hebben en door daar samen over te praten komen jullie daar vast wel uit!
dkw
@rsdejong:
Ik hoop dat je een grapje maakt.
Zeker, als je net verkering hebt zul je niet gelijk gaan tongzoenen, maar als je enige tijd verkering hebt hoort dit er gewoon bij.
Het is een leer en groei proces, als je net verkering hebt is het inderdaad handje vast en af en toe kusje op de mond, naarmate je langer verkering hebt zullen de grenzen verlegd worden, maar als het goed is nooit over de grens, belangrijkste tip om elkaar nooit uit te kleden.
Lees maar wat antwoorden van Ali Hoek van Koten die dit zo mooi beschrijft, dat is de praktijk, jouw antwoord is echt onzin.
drj
lukt niet....

Kun je wel goed je tong uitsteken? Zo niet, dan kan het ook een te kort tongriempje zijn.
Als dat niet het geval is, probeer er allebei niet zo'n groot probleem van te maken.

Hij wil het per se.
Jij wilt het nooit meer.

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet...

Een prettige verkeringstijd wenst

DrJ
blijblij
@ rsdejong: ik kan me voorstellen dat je na een relatie van een jaar zonder enige fysieke liefde dat een knuffel al lustopwekkend kan zijn. Maar goed, jouw weg of mijn weg hoeft niet de weg van een ander te zijn. Er zijn zat mensen die een relatie krijgen nadat zij een keertje gezoend hebben en ook een prettig huwelijk of relatie hebben!

@vragenstelster: dergelijke schaamte lijkt me niet nodig binnen een relatie. Zoals de naam van voetbalvereniging ADO zegt: Alles Door Oefening.
De eerste keer dat je vriend (misschien dan man) je bh probeert te ontsluiten zal dit waarschijnlijk ook de nodige moeite kosten.... (het is al helemaal niet te hopen dat het tijdens de huwelijksnacht een korset is....)

Mat 15,11: Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt de mens onrein.

klein grapje :)
anna30
@rsdejong: het lijkt me ongezond om voor het huwelijk elkaar nog nooit op de mond te hebben gekust en niet verder dan handje vasthouden te gaan.
Dan ga je dus trouwen, en dan? Ineens moet je compleet naakt??? Zonder dat je ooit geknuffeld of gezoend of gestreeld hebt, elkaar dus lichamelijk totaal niet kent?
Tuurlijk, als het goed is doe je bepaalde dingen niet voor het huwelijk, maar door elkaar heel goed te leren kennen en op lichamelijk gebied geheel vertrouwd met elkaar te raken, zullen de stappen daarna makkelijker zijn. Dat is een voordeel, want je bent compleet in shock als je ineens met een man naar bed gaat die je lichamelijk niet kent qua knuffelen, zoenen, strelen enzovoort, laat staan dat je zijn geslachtsdeel moet aanraken of tot je nemen....
Je kunt geheel rein blijven tot het huwelijk, ook als je knuffelt en zoent (ook tongzoent)
Deze dingen kunnen lustopwekkend zijn ja, maar moet je ze dan meteen uitsluiten? Een vrouw te zien, kan voor een man al lustopwekkend zijn... haar billen of borsten te zien.... moet je een vrouw dan geheel bedekken?
Het is juist goed om voor het huwelijk jezelf bewust te zijn van de strijd samen, en al wat te proeven van het lichamelijke verlangen waar je na het huwelijk ten volste van mag genieten.

@vraagstelster: doe het rustig aan, probeer samen uit of het lukt... het hoeft niet meteen heel serieus te gaan, ik weet nog goed dat ik de grootste lol had bij de eerste 'echte' kus. Het lukte helemaal niet en samen moesten we hard lachen.
Begin met een beetje zoenen op elkaars wangen en mond. Als je daarna je mond een klein beetje opent kun je met je lippen zachte zoenen geven. De rest volgt vast vanzelf! Niet nerveus zijn, alle begin is moeilijk.
Je hoeft je er al helemaal niet voor te schamen, want het is iets wat bijna iedereen doet. Zet die gene opzij, je vriend kiest je niet voor niets toch? Als jullie samen groeien in jullie verkeringstijd en er zal een huwelijk komen, dan zul je lichamelijk nog dichter naar elkaar moeten groeien. De schaamte zul je dan samen opzij moeten zetten.

succes!
1a2b3c
@anna30, Ik zeg niet dat ik het eens ben met rsdejong, maar je hoeft er ook niet persé vanuit te gaan dat, eenmaal getrouwd, alles in één nacht moet gebeuren. Dat kun je ook opbouwen.
anna30
@1a2b3c: ik bedoel ook niet dat het allemaal tegelijk in één nacht hoeft.... (al liggen de verwachtingen daar vaak wel is mijn ervaring, maar dat is wat anders) Maar hoe teleurstellend zou het zijn als je zou trouwen en dan ineens ziet dat je op lichamelijk gebied helemaal niet bij elkaar past? Dat er geen aantrekkingskracht en verlangen is naar elkaar? Verlangen en aantrekkingskracht groeien toch deels ook in de verkeringstijd. Dan heb je wel een groot probleem....
Ik bedoel dus te zeggen: tast elkaar af, ook lichamelijk. En je weet zelf waar jouw grens ligt, bespreek dat en hou je daar aan.
Elkaar knuffelen en strelen en tongzoenen hoort er mijns inziens echt helemaal bij.
Daniel
Mijn vrouw en ik hebben nog nooit getongzoend, geknuffeld en gestreeld, als we naar bed gaan doen we de verduisternisgordijnen dicht en het licht uit.
We hebben wel vier kinderen, maar hoe het gekomen is...........het ging vanzelf.

Helemaal vanzelf........, en iedere volgende morgen zei mijn vrouw: "Wat kun jij heerlijk knuffelen, tongzoenen en strelen.

Het gaat gewoon vanzelf.
Droppie
daniel ik vraag mij af wat voor een man je bent, gelukkig is mijn man anders!!!!!!!!!!!
katlheen
Ik snap nu ineens waar al die stress vandaan komt bij die bruidjes op hun huwelijksdag. Niet of alles wel goed geregeld is, maar de aanstaande huwelijksnacht. Van een handje geven naar coïtus is nogal wat.

Voor hen die bij iedere vorm van aanraking ONREIN roepen, die sexualiteit als de grootste zonde zien: uithuwelijken schijnt best effectief te zijn!!! Geen gedoe dat die jongelui elkaar lichamelijk leren kennen met, oh kommer en kwel, het risico dat ze te ver gaan. Hebben we geen "moetjes" meer, geen pek en veren meer nodig, en geen jongeren die ook nog durven te denken dat je van seks zou genieten. Want dat is alleen ter voortplanting, toch?
blijblij
@kathleen: uithuwelijken is ook heel Bijbels!
En inderdaad geen risico's: Izak nam Rebekka gelijk mee de tent in van zijn moeder, staat er geschreven.

Het enige risico is wel dat je na de huwelijksnacht opgescheept zit met de oudere, minder sprankelende zus van de vrouw die je dacht te trouwen :)
Daniel
@ droppie

Over drie en half uur zit mijn nachtdienst er op. Het is diep in de nacht nu en misschien ben ik wel te moe om duidelijk te reageren.

Mijn vrouw vindt mij wel een toffe peer en jij jouw man ook, neem ik aan.

Maar ik neem niet alle vragen helemaal serieus, als je elkaar liefhebt is niets verkeerds of vies.

God heeft ons geschapen naar zijn beeld en daar moeten we het maar mee doen.

En ik doe het daar met veel liefde mee.
mortlach
@rsdejong.

U bent als het goed is toch ook jong geweest? Dan weet u toch ook dat op bepaalde leeftijd (bij jongens vanaf ogeveer 15 tot aan de dood :-) ) alleen het bestáán van de ander al lustopwekkend is. Wat moeten we daar dan mee?
mortlach
@Rsdejong,
Het ging er mij slechts om aan te geven dat de grens die u trekt arbritrair is. Niet dat daar per se wat mis mee is, maar het geeft wel ruimte aan anderen om die grens ergens anders te trekken.

Als handjes vasthouden en zoenen op de wang ook lustopwekkend zijn (en we waren het net met elkaar eens dat simpelweg bestáán lustopwekkend is), zou je dat volgens uw redenering ook niet moeten doen. Maar ja, dat is dan weer een 'regel' waarvan u waarschijnlijk ook inziet dat hij onhoudbaar is. Dan kom je inderdaad al gauw bij de uithuwelijking terecht en ik neem aan dat u daar toch ook geen voorstander van bent (waarom niet eigenlijk? Is hier culturele invloed toch belangrijker dan de Bijbel?)

En anders wordt het zo'n boekhouden, hoe lustopwekkend is een handeling? Wat mag wel, wat mag niet? Tongzoenen niet, handen vasthouden wel. En elkaars haar strelen? In elkaars bil (over de broek/rok heen) knijpen? Elkaar diep in de ogen kijken. Oorlelletje zoenen? Hand op de rug? Een bosje bloemen voor de ander meenemen. Moet je van alles gaan bepalen wat wel of niet mag (hoe lustopwekkend het is), of laten we het aan de stellen zelf om daar zelf hun weg in te vinden?

Nogmaals, ik ontzeg u uw keuze niet, maar laat ruimte aan anderen om een andere grens te trekken.
anna30
@rsdejong: u trekt (trok) de grens daar, en in alle respect was dat uw goed recht. Als jullie daar beiden achterstonden is dat prima.
Maar ik vind het vergaand om te zeggen: dat is de grens. Elkaar diep in de ogen kijken is immers ook lustopwekkend? Kijken naar de ander (naar borsten, billen) is ook lustopwekkend...

Mijn mening is: als je van jezelf weet dat je snel over je grenzen heen gaat: doe het dan vooral zoals u. Geen tongzoenen, strelen of wat dan ook.... of als je vind dat het niet kan, doe het dan niet.
Maar als je wat zelfdiscipline kunt opbrengen en hierin (ook biddend overigens) de goede weg kunt vinden, dan is er niets kwaad om elkaar wat te verkennen.
Strelen, zoenen, knuffelen, elkaar diep in de ogen kijken.... dat hoort allemaal bij het leren kennen in de verkeringstijd.

Ik ben persoonlijk iemand die rond die tijd in de wereld leefde, dus die dingen hielden mij toen niet bezig. Ik had wel eens vriendjes en had daar toen ook seks mee.

Toen ik mijn man ontmoette, hebben we wel gewacht tot het huwelijk (kerkelijke man). Verder deden we heel veel (zeg maar gerust: bijna alles) maar we zijn nooit over de grens heen gegaan. We hadden en kregen de kracht daarvoor. Als je er beiden achter staat dan kun je daar goed mee omgaan. Je kunt dan volop genieten van elkaar zonder dat je de echte gemeenschap hebt, je kunt jezelf in de ogen blijven kijken.

Doe wat goed voelt, voelt het niet goed: doe het dan vooral niet. Maar bedenk wel: als je straks getrouwd bent moet je elkaar nog helemaal leren kennen op lichamelijk gebied... dat kan wel eens vreselijk gaan tegenvallen als je die dingen voor het huwelijk niet met elkaar besproken hebt of weinig lichamelijk contact heb gehad.
Ik ken verhalen van vrouwen om me heen die vanaf het huwelijk (rein gebleven tot het huwelijk op de manier van @rsdejong) een liefdeloos seksleven hadden. De man die een paar keer per week even zijn ding deed en dat was het... de vrouw die dat van te voren niet wist en wel van knuffelen of voorspel hield. Een zeer ongelukkig huwelijksleven. Dat gun ik niemand.
nieuwleven
prachtig standpunt rsdejong,leg de lat zo hoog mogelijk!
ons menselijk standpunt is vaak;als wij maar bevredigt worden maar het draait om de liefde!
Je seksleven blijft wel op peil tot ehhh pakweg je 80ste:) maar zorg ervoor dat de peiler van je relatie de Liefde is,
een aanrader om te lezen als het standpunt van rsdejong écht tegen je zere been is;Ongekust en toch geen kikker van Joshua Harris
of de lezingen van Paul Washer over relatie en verkering,(youtube)
appelflap
Zij aan zij bijbelstudie doen kan ook lustopwekkend zijn. In die zin ben ik het eens met mortlach(gebeurt niet vaak overigens). Voorzichtig zijn en de lat hoog leggen, daar sta ik wel helemaal achter. Daarom moet je samen elkaar scherp houden en niet te ver gaan of het jezelf onnodig moeilijk maken. Maar die grens is inderdaad arbitrair en per stel verschillend. Het verwijt aan refoweb vind ik daarom niet terecht. Hooguit zou refoweb meer aandacht hebben kunnen besteden aan het feit dat je daarin rustig aan moet doen en de grens moet bewaken, maar dat spreekt op refoweb overal uit en dat hoeft niet overal expliciet benoemd.
blijblij
@appelflap: er zijn heel wat kinderen geboren na een zondagmiddagje "de catechismus bestuderen" :)