Verdronken leger van Farao

Ds. A. Huijgen / 10 reacties

Vraag

We zaten net in de kinderbijbel het verhaal te lezen van het leger van Farao wat achter de Israëlieten aanzat en uiteindelijk helemaal verdronken is. Nu vroegen wij ons af: is er ooit wat van dat verdronken leger teruggevonden? Na wat gegoogel kwam ik eigenlijk alleen maar verhalen tegen dat het meer een mythe was, dat Mozes misschien wel helemaal niet bestaan heeft, etc. Googel ik verkeerd of is er werkelijk nooit wat teruggevonden van het leger van Farao in samenhang met de uittocht uit Egypte? Ben erg benieuwd naar uw antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Googlet u verkeerd, of: wat is er bekend van de farao? In reactie een paar dingen:

1. Google is een nuttige zoekmachine, maar zodra het om werkelijk serieuze dingen gaat, is het internet niet altijd betrouwbaar. Als het om de historiciteit van Bijbelverhalen gaat, kom je al snel óf in fundamentalische hoek óf in wat esoterische kringen terecht.

2. Voor zo ver ik weet is er van het leger van farao niets terug gevonden. Ik ben geen archeoloog. Wel denk ik dat het voor het gebeurde het belangrijkste niet is dat we er sporen van terugvinden. Gods werk laat zich niet zo gemakkelijk aantonen in deze wereld. Het is en blijft een zaak van geloof.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

Tags in dit artikel:

faraouittocht
10 reacties
Amazinggrace
Zie hier een prachtige presentatie over de doortocht van de Israelieten met de Egyptenaren achter zich aan MET historische feiten!

http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden/Mozes%20en%20het%20volk%20Israel%20door%20de%20Rode%20zee.pps

Even de URL kopieren en plakken.
plderoos
Ik heb wel eens een documentaire gezien over de tien plagen. Die schijnen wel gedocumenteerd te zijn. Allemaal historisch verklaarbaar en verband met elkaar houdende. Er schijnt in die tijd een best end verderop een enorme vulkaan te zijn geklapt waardoor heel veel zeeleven het leven liet en de nijl rood kleurde. Kikvorsen, sprinkhanen en steekvliegen tierden welig en werden door de aswolk die duisternis veroorzaakte richting Egypte gedreven, en de klap heeft een gigantische tsunami veroorzaakt die ervoor zorgde dat het water in de zee zich eerst terugtrok en daarna in volle kracht weer vooruit spoot. Daarna is de Egyptische beschaving volledig ingestort.

Ik heb mij toen afgevraagd wat ik moest geloven.

God leek mij betrouwbaarder dan een documentaire maker.
sydneylover
Op zich is het natuurlijk waar dat niet over al bewijs voor hoeft te bestaan om de waarheid te bewijzen, maar ook Galilei werd de mond gesnoerd door de paus hij als eerste aantoonde dat de aarde om de zon draaide en niet andersom.
Natuurlijk is geloof geen zaak van bewijs, maar een positief kritische houding om via archeologische vondsten de bewijzen voor de Bijbelse verhalen te verzamelen kan ik zelf wel waarderen. Al is het natuurlijk wel belangrijk te onderscheiden met welk doel dit onderzoek is gedaan.
pietplaat
Nu kan ik mijn vergissen, maar er staat mij iets bij dat de Egyptenaren hun verliezen minder of niet bijhielden.
plderoos
@ Peerkloppe ah! dat wist ik niet. Toch wel bijzonder. Stel dat de documentairemaker EN de bijbel gelijk gebben, dan is het natuurlijk wel knap van God dat Hij het zo uitkient dat de schokgolf van de explosie precies bij de rietzee aankomt op het moment dat Mozes op het water slaat.
blijblij
@amazinggrace: hier een artikeltje over de "bijzondere" historische feiten, werkwijze en acceptatie van Ron Waytt.

http://www.skepsis.nl/wyatt.html
Amazinggrace
Blijblij;
Skepsis is vooral anti! Anti God, Bijbel, natuurgeneeswijze (dus geneeskrachtige plantjes) Ze zijn alleen voor iets wat 'wetenschappelijk' is aangetoond. Zelfs als dit pseudo wetenschap is.
Hier kijk ik dus niet van op dat ze ook anti Wyatt zijn. Alleen hun toon al van de stukjes....
blijblij
@amazinggrace: probeer dan te weerleggen dat hun toon onterecht is!

Iemand als Wyatt, die claimt wetenschappelijke vondsten te doen, moet zich wel aan de wetenschappelijke spelregels houden: iedereen moet je conclusies kunnen onderzoeken.

En het spijt me zeer, maar als iemand 1950 jaar na de dood van Jezus een druppel bloed van hem vindt (1) en dat na onderzoek van een laboratorium blijkt dat er alleen vrouwelijk chromosomen + 1 mannelijk in het DNA zit (2), dan zou dit een enorme ontdekking zijn. Iedereen die zo iets (dat kan niet) zou vinden wordt groter dan elke andere archeoloog.
Maar om serieus genomen te worden moet je wel je resultaten openbaren. En dus niet alleen zeggen dat je iets hebt gevonden, maar aantonen.

Die beste meneer Wyatt is gewoon een fraudeur om mensen geld uit de zak te kloppen of ziek in zijn hoofd
blijblij
En of dat strand groot genoeg was voor 2,5 miljoen mensen maakt niet uit:
zoveel mensen woonden er niet eens in Egypte.
dominerik
Redactie: uw verwijderingsbeleid vind ik soms zeer twijfelachtig. Ik reageer met de opmerking om het verhaal als een doopverhaal te lezen. Dit wordt zonder vermelding verwijderd. Waarom? Zelfs het oude, klassieke doopformulier doet dit.