Boeddha in huis

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Mag een christen een beeld van boeddha als souvenir in huis houden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als je 'Boeddha' in de zoekfunctie bovenaan de site invult, zie je diverse relevante antwoorden. Ze staan ook hier op een rij.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
DeDwaler
"Mag een christen een beeld van boeddha als souvenir in huis houden?"

Ja hoor, dat mag. Behalve wanneer je deze vraag stelt en het beeld zich in jouw eigen huis bevindt. In dat geval zou ik het weggooien omwille van je eigen geweten, want je twijfelt, anders zou je deze vraag niet stellen.

Ik heb een plastic poppetje van Buzz Lightyear en ik beschouw dat als wat het is, namelijk een plastic poppetje van Buzz Lightyear, omdat ik Pixar films leuk vind. Een beeld van Boeddha zou ik persoonlijk niet neerzetten, niet omdat het mijzelf zozeer zou bezwaren, maar om de boodschap die ervan uitgaat naar de wereld. Die boodschap onderschrijf ik namelijk niet en wil ik ook niet uitzenden.

Een ander kan het beeld beschouwen als wat het voor hem of haar is, een souvenir, en ziet er wellicht een mooie aanleiding om het gesprek dat het eventueel kan oproepen te gebruiken om voor de Heere te getuigen. Wie weet. We kunnen en hoeven dat voor een ander niet in te vullen, zoals dat met vele zaken zo is.
Prisma23
Doet mij denken aan Herman Finkers.
Hij constateert dat Mariabeelden zijn verdwenen uit de Nederlandse huiskamers ten gunste van boeddhabeelden. “Wat bezielt mensen om het beeld van een jonge vrouw met een kind op haar arm te gaan vervangen door een lookalike van Paul de Leeuw?”

(http://www.raadvankerken.nl/pagina/3715/finkers_boven_partijen)
11_10
Ik vraag me af of je dit ook al aan God, jouw Schepper en jouw Eigenaar hebt gevraagd? Ben benieuwd welk antwoord Hij geeft.

Persoonlijk zal ik dit nooit doen. Je zet daarmee deuren open voor zaken wat je niet wilt.
dalethvav
Bhoedda is toch een of ander figuur uit een andere religie?
Ik weet niet of je getrouwd bent of een vriend/vriendin hebt, maar probeer je eens in te denken hoe je partner zou reageren als je een foto van je ex in huis ophangt. Niet omdat e nog van hem/haar houdt natuurlijk, maar gewoon omdat het een leuk plaatje is.
Als je partner enhousiast zou reageren zou ik zeggen: laten staan dat beeldje van Bhoedda.
Als je denkt dat je je partner daar verdriet mee zou doen of zou kwetsen, zou ik zeggen: Doe de God die je als christen dien ook geen verdriet en kwets Hem ook niet en mik dat beeldje op de plaats waar het hoort: In de kliko.