Problemen met buren

Eleos / 5 reacties

Vraag

Wij wonen acht jaar op de plek waar we nu wonen. We waren voorheen erg goed met onze buren. Kinderen waren toen nog klein. Nu zijn ze wat groter en hebben we er onder tussen meer gekregen. Zodoende horen de buren onze kinderen vaker natuurlijk. Ons huis is vreselijk gehorig, waar wij zelf ook van balen. Nu ergeren de buren zich aan onze kinderen, waardoor we al verschillende keren problemen met ze hebben gehad. Ze bemoeien zich met onze opvoeding. Ze zeggen dat wij onze kinderen meer moeten waarschuwen als ze herrie maken. Wij al gezegd dat ze zich er niet mee moeten bemoeien. Wij bepalen zelf wanneer we onze kinderen waarschuwen. Ze reageren vervolgens: "Aan gaan wij jullie kinderen waarschuwen." Dat kan natuurlijk niet. Onze dochter van vijf houdt erg van Psalmen zingen. Die leert ze op school, dus zingen we samen weleens. Ook 's avonds als ze naar bed gaan. De buren zijn niet kerkelijk meelevend en hebben daar dus een hekel aan. Gaan ze vervolgens keihard een radio aanzetten. Wij vinden het voor hen ook vervelend, maar we moeten toch wel normaal kunnen zingen? Verhuizen is financieel niet mogelijk, maar dit is soms ook geen leven. Als wij buiten lopen worden we uitgescholden of vloeken ze. Een gesprek is echt niet mogelijk. Hebben we al vaak geprobeerd, maar dan gaan ze altijd lopen schelden. We hebben al een brief geschreven. Levert ook niets op. Wie kan ons helpen of heeft hier ervaring mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Problemen met je buren door geluidsoverlast van jullie kinderen is een lastig probleem en zeker ook als er weinig respect is voor het christelijk geloof. Het zou mooi zijn als jullie er door middel van een goed gesprek uit kunnen komen maar dat lijkt niet mogelijk.

Het is belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in hun woonomgeving. Het is voor de buren vervelend dat het zo gehorig is.

Zou het bespreekbaar zijn als beide, jullie en de buren, de wanden zouden isoleren? Dat vraagt wel een ingreep in de woning en wat ruimte van de kamers, maar het is wel mogelijk. Op mijn werkplek hebben we het ook een keer gedaan, daar was het ook zo gehorig. De ingreep was vrij eenvoudig, een voorzetwandje met isolatiemateriaal ertussen. Ik denk namelijk dat alleen met vermindering van het geluidsoverlast er gewerkt kan worden aan het probleem.

Ik ben niet zo op de hoogte van mogelijkheden vanuit de gemeente, maar volgens mij wordt er ook wel bemiddeling geboden bij evt. gesprekken. Hier zou je ook eens naar kunnen informeren. Als beide maatregelen treffen om het geluidoverlast te beperken zouden jullie toch een heel eind moeten komen om het probleem op te lossen.

Behalve dat buren zich niet met de opvoeding van de kinderen mogen bemoeien is het voor de kinderen ook heel naar als zij als lastig bestempeld worden. Nogmaals, een kind heeft een veilige woonomgeving nodig. Ik hoop dat je er wat mee kan. Misschien hebben jullie in de familie of kennissenkring wel mensen die een handje kunnen helpen. Ik hoop het voor jullie! Deze nare situatie is voor niemand goed, je moet heerlijk met je kinderen kunnen zingen!

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

buren
5 reacties
plderoos
Ik zou het inderdaad isoleren. Panlatjes, laagje schuim en een gipsplaatje is zo gepiept. Is niet heel duur en werkt uitstekend. Wel navragen welk schuim! glaswol bijvoorbeeld is goed tegen warmteoverdracht maar tegen geluid helpt het weinig.
Droppie
wij hebben het zelfde probleem, maar dan door laminaat dan helpt isoleren denk ik niet?
weet iemand wat men er dan wel aan kan doen??
QuadCoreInside
@Droppie:
Wij hebben net een nieuwe laminaatvloer gelegd in ons huis, en daar kregen we geluiddempend ondertapijt bij, jullie niet? Werkt echt goed hoor.

@plderoos en vraagstel(l/st)er:
Voor akoestische wandisolatie is steenwol heel geschikt. Bijvoorbeeld:

http://www.rockwool.nl/akoestiek/oplossingen+per+bouwdeel/wand/producten
Hanna
Wat enorm vervelend zeg!!
Jullie hebben al veel geprobeerd en laten zien dat jullie eraan willen werken...

Misschien toch een bemiddelaar opzoeken?

En afspraken proberen te maken: bv een half uur per dag, op een vast tijdstip wordt er gezongen,
van half 7 tot 7 uur ofzo, en dan maken zij maar even een ommetje...

Maar ik begrijp dat zelfs dit niet lukt...
sterkte ermee!
plderoos
oké! steenwol dus!

en @Droppie: ik heb vroeger veel met Geluiddempende cabines te maken gehad. In het geval van een laminaatvloer zal het zo zijn dat de houten vloer juist als klankbord dient. Dus dan moet er inderdaad een zachte dempende mat onder.

Als het echter alleen om heel zware geluiden gaat moet je "ontdreunen" en dat gaat door de veroorzaker veel zwaarder te maken. Wij deden dat met "isomat". Heel zwaar spul, 8mm dik en 32 kilo per vierkante meter. Werkt bijvoorbeeld heel goed als je dat onder een wasmachine op een houten vloer legt.