Duimen en haren uittrekken

Henk Jan Westeneng / 2 reacties

Vraag

Onze dochter (4,5 jaar) trekt telkens haren uit haar hoofd tijdens het duimen. Ze krijgt hele kale plekken op haar hoofd. Dit is begonnen sinds ze op school zit, zowel het duimen als het haren trekken. Ze gaat wel met plezier naar school. Hoe kunnen we haar helpen om er mee te stoppen?

Antwoord

Uw vraag is moeilijk te beantwoorden omdat er in de literatuur geen eenduidig antwoord op gegeven wordt. De meeste artikelen zien het uittrekken van haar op deze jonge leeftijd als "spelen met haar" dat gepaard kan gaan met duimen en soms begint na een stressvolle gebeurtenis (voorbeelden in de literatuur zijn: o.a. het krijgen van een broertje of zusje, het doormaken van een infectie, e.d.). Mogelijk past naar school gaan ook in dit rijtje. Deze artikelen zien het uittrekken van haar dus als relatief onschuldig en voorbijgaand. Er is beschreven dat het soms helpt om het kind een pop te geven (waar het kind dan spelenderwijs het haar uit kan trekken en niet uit haar eigen hoofd), dit is echter zeker geen bewezen therapie. Er is echter ook een recent artikel wat het uittrekken van haar beschrijft wat op jonge leeftijd begonnen is en toch persisteert op oudere leeftijd. Omdat uit onderzoek dus vooralsnog geen eenduidig antwoord komt kan ik u dat helaas ook niet geven. Tenslotte is het ook mogelijk dat het haar van het kind erg makkelijk loslaat. Dit is een aandoening die frequent voorkomt en soms gepaard kan gaan met haar uittrekken (wat dan dus bijzonder gemakkelijk gaat).

Iets waar in ieder geval voor gewaakt moet worden is wat het kind met het haar doet. Sommige kinderen eten het namelijk op. Dit kan op den duur gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Een ander punt van aandacht is dat het straffen van het kind zeer waarschijnlijk niet zal helpen. Afleiden of het negeren van het gedrag zijn mogelijk effectiever.

Concluderend is het moeilijk om u een goed onderbouwt advies te geven. Indien er sprake is van stressfactoren in het leven van het kind kan het goed zijn om hier aandacht voor te hebben en deze (voor zo ver mogelijk) weg te nemen. Het kan ook goed zijn om eens met uw huisarts van gedachten te wisselen over dit probleem. Mogelijk heeft hij/zij nog andere mogelijkheden voor diagnostiek of therapie. Als uw kind het haar opeet is dit een reden uw huisarts te bezoeken.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

opvoedingstress
2 reacties
QuadCoreInside
Hmm de titel doet vermoeden dat het kind zowel haar duimen als haar haren uittrekt. :-)
hendirk
Dit is voor mij heel herkenbaar!!
K heb dit ook zelf jaren gedaan , ik speelde met die haar in mijn handen en duimde daarbij.
Voor mij was dat mijn kroel , zo als dat bij een ander een lapje of beer is.
Na verloop van tijd trok ik ze niet meer uit nam ik alleen nog een los liggende haar van mij zelf.
Ook dat is helemaal overgegaan !!!