Soms net een politieagent

Ds. A.K. Wallet / 24 reacties

Vraag

Wat moet ik doen als ik mijn thuiswonende zoon en dochter van resp. 21 en 18 die beiden verkering hebben, na herhaaldelijke gesprekken er toch weer op betrap dat ze gemeenschap met hun vriend en vriendin hebben. Vriend en vriendin wonen buiten de plaats en blijven regelmatig logeren. Ze komen soms pas laat thuis of gaan later dan wij naar bed. Dus ik heb er vaak geen zicht op. Ik voel me soms net een politieagent. Ik begrijp wel dat als je er eenmaal van geproefd hebt, het zo moeilijk is om niet weer aan die verlangens toe te geven. Maar ik voel me eronder zo machteloos en onzeker. Moet ik iedere avond als ze samen zijn wachten tot ieder in zijn eigen bed ligt, of is het gezien hun leeftijd en herhaaldelijk gesprekken erover dan hun eigen verantwoordelijkheid?

Antwoord

Beste vrager,

U snijdt een moeilijk probleem aan. Fijn dat u er met hen over spreken kunt. Ik begrijp dat zij ook min of meer toegegeven hebben dat het niet weer zal gebeuren. Ik neem aan dat u op grond van het Woord van God met hen hierover spreken kunt. Daar zijn teksten die u kunt aandragen in het gesprek met hen hierover. Jongeren willen best aangesproken worden, maar ze willen wel duidelijke teksten uit de Bijbel zien. Denk aan Gen. 2:24, waar blijkt dat het tot één vlees worden aan de orde is als men het ouderlijk huis verlaten heeft en tot een huwelijk gekomen is. Denk aan Gen. 29:23, waar blijkt dat de eerste huwelijksnacht pas de gemeenschap werd beoefend. Lees Deut. 22:13-21: het met bloed bevlekte laken was bewijs van de maagdelijkheid voor het huwelijk. Vanuit het N T vind ik altijd het voorbeeld van Jozef m.b.t. Maria heel mooi: Hij bekende haar niet voordat zij Jezus gebaard had. En denk aan Maria die tot de engel zegt: hoe zal dat wezen, daar ik geen man beken (hoewel zij verloofd was).

U schrijft zelf ook dat het voor hen moeilijk zal zijn omdat zij al te ver gegaan zijn. Daarom is er maar een middel om hen te overtuigen en dat is het Woord van God, waaruit wij de wil van God kennen. Het zou heel mooi zijn als uw kinderen voordat zij naar bed gaan met elkaar een gedeelte uit de Bijbel zouden lezen. Het gevaar is groot dat het seksuele het belangrijkste wordt en dat men elkaar te weinig leert kennen met het hart.

U schrijft dat je niet als een politieagent de wacht kan gaan houden. U mag wel vragen dat ze niet bij elkaar slapen onder uw dak. Ik begrijp dat ze dat ook niet doen. Verder mag u vragen om hen te kunnen vertrouwen. Hebt u niet alleen met uw eigen kinderen gesproken, maar ook met hun vrienden? Probeer eens met afzonderlijke stellen samen te spreken. Heb begrip dat u hun verlangens begrijpt, maar ook dat ze de grenzen in acht moeten nemen en dat biddend moeten doen. Probeer verder hen te vragen niet te laat thuis te komen, zodat ze niet later dan u naar bed gaan. Het is toch ook fijn als je als gezin nog een poosje op de zaterdagavond samen bent?

Het is zeker in onze tijd waar de dingen open en bloot worden besproken niet gemakkelijk om over grenzen te spreken. Doe het als ouders daarom biddend en laat ze merken dat u het een zaak van gebed acht. Attendeer hen ook eens op Refoweb, want daar komen heel wat vragen aan de orde waar zij ook wat aan kunnen hebben. Ze denken: iedereen doet het toch? Maar laat ze ook weten dat niet iedereen het doet. U zou ook eens de folder kunnen aanvragen bij de Schreeuw om leven, getiteld: Iedereen doet het, waarom jij niet? E-mail: erishulp@hotmail.com. Of tel.035 6214205.

Gods zegen toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

logerenseksualiteit voor het huwelijk
24 reacties
asw
@mortlach ik begrijp je gevoelens van jeuk tov een 'het mag niet-geloof' heel erg goed... ik kom oorspronkelijk uit staphorst... en had vroeger ook de pest aan al die regeltjes...ben tegen sommige regeltjes ook nog steeds allergisch omdat die niet echt duidelijk in de bijbel staan, maar meer door bepaalde geloofsgroepen in het leven zijn geroepen. Aan de ene kant ben ik het met je eens dat je de insteek moet hebben van ' het is beter voor je dat....' aan de andere kant gaat het natuurlijk niet in de eerste plaats om ons welzijn en onze gevoelens maar ook heel duidelijk om gehoorzaamheid aan God. Ook al vinden wij sommige regels van Hem onzin. Joodse mensen hebben ook tal van regeltjes opgelegd gekregen waarbij ik soms denk: lekker belangrijk! Maar het gaat erom dat God gehoorzaamheid verlangt en al zou Hij van ons willen dat wij op zondag een groene broek met paarse stippels dragen, dan heeft Hij het recht daartoe. Bij de kwestie seks voor het huwelijk speelt er veel meer... het was vroeger ook ter bescherming van de vrouw,want als de vrouw dan in de steek werd gelaten, wilde een andere man haar niet meer hebben omdat ze geen maagd meer was. En je had helemaal een probleem als je ongehuwd zwanger was... dan werd je (tot voor nog niet zo lang geleden) verstoten door de gemeenschap. Ook is het een kwestie van onmoraal en losbandigheid. Bij mijzelf ervaar ik dat juist doordat het lichamelijk in de verkeringstijd zo belangrijk was wij eigenlijk toen nooit echt met elkaar hebben gepraat over allerlei dingen. En dat mis ik ook nu soms nog wel, omdat je elkaar dan pas in het huwelijk echt leert kennen (omdat je de hele verkeringstijd alleen maar in bed hebt gelegen ;-)) En voor dit soort problemen wil ik mijn eigen dochter graag behoeden.
QuadCoreInside
@Race406:
Dit heeft wel degelijk te maken met het 7e gebod. Lees de cathechismus maar:

Vraag 108: Wat leert ons het zevende gebod?
Antwoord:
Dat alle onkuisheid door God vervloekt is.
Daarom moeten wij die hartgrondig haten en rein en ingetogen leven, zowel in het heilig huwelijk als daarbuiten.

Vraag 109: Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreuk?

Antwoord:
Omdat zowel ons lichaam als onze ziel een tempel van de Heilige Geest is, wil God dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren.
Daarom verbiedt Hij alle onreine daden, gebaren, woorden, gedachten, begeerten en wat de mens daartoe verleiden kan.

En iedereen is het hopelijk met me eens dat seks voor het huwelijk zonde is...
Mariet
ja, gaat het daarom? Dat iedereen het eens is over wat wel en niet zonde is (dus; wat wel en niet mag?
ik denk het niet, ik denk dat God een RELATIE met ons wil, niet een waarin iedereen zich keurig en op dezelfde manier gedraagt volgens de wet. Het gaat om het hart. Daarmee kunnen verschillende mensen dus verschillende keuzes maken, als je het maar met God doet. Laten we elkaar daar niet om veroordelen.
Ik zou als ouder met mijn kind in gesprek gaan en blijven, mening geven (maar niet opleggen) en opestaan voor de mening en vervolgens keuze van je kind, de verantwoordelijkheid bij het kind laten, meer moet je volgens mij niet willen bij kinderen van deze leeftijd.
zandkasteel
Het is wel een verschil of je over een duurzame relatie praat of over losse scharrels.
Bij een duurzame relatie (evt. verloving) is een te ver gaan in liefde anders dan alleen je seksuele behoeften bevredigen met wie dan ook. Je spreekt dan over een grote liefde tot elkaar, waarin je jezelf helemaal aan elkaar wilt geven, en het liefst zo snel mogelijk samen wil zijn (trouwen), maar soms lijkt de trouwdag eindeloos ver weg ivm het geld wat nodig is en het vinden van een huis. Als ouder zou ik het ook moeilijk vinden en zeker met ze er over praten, maar niet zover willen gaan om hun de regels nog op te leggen. Je moet als ouder je verantwoording bij volwassen kinderen ook een keer uit handen durven geven, en ja...dan maken ze soms keuzes waar je niet blij mee bent. Maar het allerergste vindt ik dat dit "probleem" de relatie kapot kan maken. Dan denk ik aan de balk en de splinter. Na een avond lekker roddellen over die en die.... Na de belasting een lekkere hak te hebben gezet...
Nee, kinderen, als jullie teveel van elkaar houden, is daar het gat van de deur!!! Wat straalt er van zo'n geloof uit? Met schoonouders er over praten vindt ik nog erger. Je gaat dan prive zaken met anderen bespreken, hoe zou je het zelf vinden als het stel bij de schoonouders uitgebreid over jullie relatie zou spreken? Dingen moeten in alle openheid en vertrouwen BINNEN het gezin worden besproken en niet er buiten. Je kunt ze wel adviseren met anderen er over te praten, maar niet hun vertrouwen beschadigen.