Geestelijk naar elkaar toegroeien

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wat houdt “geestelijk naar elkaar toegroeien” precies in? Dat is eigenlijk de vraag waar ik mee zit. In een groot aantal vragen van mevrouw Hoek-van Kooten komt naar voren dat het belangrijk is dat je naast lichamelijk, ook geestelijk naar elkaar toegroeit. Is dat een groei naar elkaar in geloofsopzicht (dat je wat geloof betreft) meer op één lijn komt of elkaar daarin beter leert kennen? Of is het meer een naar elkaar toe groeien als persoon? Dus meer wat karakter e.d. betreft? Dat je meer en meer ernaar verlangt bij de ander te zijn, je veilig te voelen bij de ander, elkaars ‘eigenaardigheden’ leert kennen en erkennen? Lichamelijke groei naar elkaar is wel duidelijk, dat je als stel ernaar verlangt om elkaar op lichamelijk gebied beter te leren kennen en begrijpen en de ander ook graag wilt aanraken, enzo. Maar hoe moet ik nu precies die "geestelijke groei" zien? Kunt u hier wat meer over zeggen?

Antwoord

Dat is een hele goede vraag. Als je net verkering hebt, staat die ander toch nog heel ver van je af. Maar als het goed is, voel je je steeds meer vertrouwd bij je vriend(in). Het geestelijk naar elkaar toegroeien kun je heel breed zien. Veel van die eigenschappen die je zelf al noemt, vallen daar onder. Het is het gevoel dat je bij elkaar hoort, dat je je veilig en vertrouwd voelt bij de ander. Dat je onmisbaar bent voor de ander. Het is het gevoel dat je niet meer alleen staat in dit leven, maar dat je samen een twee-eenheid vormt. Dat houdt in dat je alles samen kunt delen, dat je ook samen het geloof kunt delen. Je gaat voor elkaar, je begrijpt elkaar, je wilt elkaar gelukkig maken en je kunt dat alles ook naar elkaar toe onder woorden brengen.

Er zijn stellen die lichamelijk veel met elkaar hebben, maar geestelijk helemaal niets, dan gaat het gewoon niet goed. Dan blijf je twee aparte mensen en vorm je niet een twee-eenheid.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering