Ouderling doet schriftlezing

B.S. van Groningen / 5 reacties

Vraag

Wat is de reden dat in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten de schriftlezing en de wet/geloofsbelijdenis door een ouderling wordt gedaan? In een Hervormde gemeente is dat namelijk niet zo en doet de dominee dit zelf.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jouw vraag is niet direct te beantwoorden, want dit is een zaak van de plaatselijke kerkenraad en heeft geen principiële achtergrond. Trouwens het is niet helemaal correct, wat je schreef, want ook bij Hervormde gemeenten zijn er plaatsen waar de ouderling de schriftlezing doen en wet/geloofsbelijdenis voorleest. Bijvoorbeeld in Arnemuiden las afgelopen zondag de ouderling (of diaken) wet, schriftlezing voor.

Bij ons in de Ger. Gem. van Ambacht weet ik niet beter dat een diaken deze taak vervult. Iedere gemeente zal daar bepaalde redenen voor hebben. Vroeger had je in de kerk een voorlezer die dit deed. In een enkele plaats is dat nog traditie.

Hopend jou voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht dat niet zo zijn, dat wil ik e.e.a. nog nader onderzoeken.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

5 reacties
Boanerges
In onze gemeente wordt de schriftlezing gedaan door een gemeentelid, broeder of zuster. Het lezen is namelijk niet voorbehouden aan een ambt.
CrA
Lang en veel preken en dat ook nog mogelijk boven het normale geluidsniveau, ik kan me voorstellen dat het is om de stem van de predikant te sparen.
Samanthi
Dit is toch al en gewoonte uit de vroege kerk, dat gemeenteleden of oudsten stukken uit de Bijbel voorlazen? Ook in de synagoge zie je dat terug.
avdb55
De gewoonte dat een ouderling in een dienst in het begin de wet en de bijbeltekst las is al heel oud en kwam, zeker toen ik nog jong was, in veel plaatsen voor. Later is de predikant dat naar zich toe gaan trekken.
Een van de redenen daarvoor zal zijn geweest dat steeds vaker eerst het gebed gedaan wordt en dan pas de bijbeltekst.
Maar het lezen door de ouderling geeft vooral aan dat het de kerkenraad is die de dienst organiseert en leidt en niet de predikant.
Ik ken echter helaas wel voorbeelden van niet al te geletterde ouderlingen die moeilijke teksten maar moeilijk uit de mond kregen.
Principieel vind ik het echter een goede gewoonte. Ook zou ik het goed vinden als gemeenteleden de wet en de bijbelteksten zouden lezen.
Boanerges
@avdb55, De woorden "Principieel" en "Gewoonte" lijken niet in één zin te passen. Het is óf een gewoonte óf het is een principe.

In dit geval is het gewoon een gebruik dat niet op een principe is terug te voeren. De predikant maakt overigens ook deel uit van de kerkenraad en is daarin ouderling met een bijzondere taak.

In onze kerk spreekt een ouderling vaak het "gemeentegebed" met daarin de voorbeden uit dat direct aansluit op dat van de voorganger wanneer dat niet onze eigen predikant is. Ze staan dan dus samen op de kansel.