Werken in Gods Koninkrijk

Ds. B. de Romph / 2 reacties

Vraag

Onlangs ben ik voor mezelf begonnen binnen de ict. Daarnaast ben ik freelance-fotograaf en deze twee kan ik prima combineren tot een fulltime job waarmee ik een goede boterham verdien. En toch leeft er bij mij een vraag (een soort ongenoegen), die ik graag beantwoord zou willen zien. Wanneer ik zo nadenk over mijn vak (fotograaf en ict'er) dan bekruipt me een onbehaaglijk gevoel. Ik kan met een soort jaloezie (ik weet zo snel geen ander woord) kijken naar mensen die écht voor Gods Koninkrijk aan de slag zijn, zoals een dominee, geestelijk verzorger enz. Mensen die echt ergens naartoe werken, juist dáár waar het in dit leven toch enkel om draait, namelijk: Gods Koninkrijk. Ik bedoel: de zin van mijn leven ligt niet in mijn eigen ict-wereldje. Noch als fotograaf heb ik het idee een bijdrage te leveren aan Gods Koninkrijk. Als ik een dag achter de computer heb gezeten, werkende aan mijn eigen onderneming, of ik geef een stel mooie foto's uit aan wie dan ook, dan bekruipt me dikwijls het gevoel: wat heeft God hier nu aan? Wil Hij dit wel? De ict-wereld is een wereld die steeds sneller wordt en welk doel dient het als ik dit werk doe? Ik heb -na een zoektocht- best rust gevonden in mijn geloof. Maar meedraaien in de snelle wereld maakt het soms dat ik bang ben dat ik afdwaal en kwijtraak waar het om gaat. Om mijn vraag eens heel kort en bondig te stellen: zou God niet liever willen zien dat ik echt voor Zijn Koninkrijk aan het werk ben, i.p.v. mee te draaien in de snelle ict-wereld? Ik ben tevreden met mijn werk, maar ergens krijg ik er geen rust in omdat deze vraag me zo bezig houdt.

Antwoord

Beste vriend,

Ik heb je vraag gelezen en ik begrijp je moeite. Nu moet ik eerst stellen dat elk eerbaar beroep een dienst is in Gods koninkrijk. Het mag dan niet een direct werk zijn in Gods dienst maar wel indirect. We worden geroepen om ons werk zo getrouw te verrichten als de engelen in de hemel. Welk beroep je dan ook hebt of welk werk je doet, het is een roeping van God. Jouw werk is natuurlijk wel een moderne wijze van werken.

De ict is de laatste decennia explosief ontwikkeld en het ontwikkelt zich nog steeds. Ik denk dat je wel hard moet werken om bij te blijven op dat gebied. Je combineert het met fotografie en dat gaat, volgens je zeggen, heel goed. De fotografie is ook een mooi vak. Maar aan beide bezigheden zitten gevaren. Je kunt zo opgaan in de moderne technologie dat je jezelf vergeet en je kunt de fotografie ook voor goede doeleinden gebruiken maar je kunt met fotografie ook een heel verkeerde kant opgaan. Maar op zich is het een plaats die de Heere je in deze maatschappij gegeven heeft.

Maar ondanks het feit dat je het op je werk naar je zin hebt, knaagt er iets onbevredigends in je. Je vindt geen volkomen voldoening in  je werk. Je vraagt je af: wat heeft mijn werk nu voor waarde voor de eeuwigheid? Je vraagt je af, wat het nut van je werk is. Dat was ook een vraag waarmee de Prediker worstelde. Hij sprak ook de woorden uit: ijdelheid er ijdelheden, het is al ijdelheid. Wat voordeel heeft de mens van zijn arbeid, die hij arbeid onder de zon. Hij ziet het wel heel realistisch: wat de ene opbouwt, dat breekt de ander de volgende dag weer af. Waar doe ik het allemaal voor, zo vraagt hij zich af. De Prediker is geen somber gestemd mens, maar een realist. Hij heeft ook met die vragen geworsteld. Maar hij is eruit gekomen. Hij heeft leren zien, dat God de zin van zijn leven is. Hij erindigt zijn boek dan ook met de woorden: "van alles, wat gehoord is, is het einde (het doel) van de zaak: Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen" (Pred.12:13). Daar ligt de zin van ons leven om God te dienen en dienstbaar te zijn voor anderen. Dat kan, terwijl je een werkkring hebt. Dan kan, als je een roeping hebt in deze wereld.

Maar als er toch een onbevredigd gevoel in je blijft en je je afvraagt: heb ik wel het juiste beroep gekozen. Is dit het nu wat de Heere bedoeld heeft met mijn leven? Moet ik mijn dagen nu doorbrengen achter de computer en in de fotografie, dan kan het wel eens zijn dat de Heere toch een andere bedoeling met je leven heeft. Laat het je bede zijn: Heere, wilt U mij de weg wijzen. Wat wilt U, wat ik doen zal? Als u een andere taak voor mij hebt, wilt U mij dat dan bekend maken. Dan kan de Heere soms een weg openen, waar je het niet verwacht had. Ik heb ook een jongen in mijn gemeente gehad die voor accountend gestudeerd had. Hij had dagelijks volop met geldzaken te maken. Hij kreeg er zo'n last van, dat hij een ander beroep gekozen heeft. Maar naast je dagelijks werk kun je ook veel betekenen voor de kerkelijke gemeenschap. Misschien ligt daar een taak voor jouw naast je werk. Maar idealiseer het werk van een dominee, een evangelist niet. Het is wel werk dat directer in verband staat met het koninkrijk der hemelen. Maar ook een geestelijke kent zijn teleurstellingen en tegenslagen in het werk. Het is een heerlijk werk, maar vaak ook een moeilijk werk. Maar als je je geroepen bent, zal de Heere je ook kracht geven. Tast biddend af, wat de Heere met jouw leven voor heeft. Volg Hem en dan zal Hij je Zijn wegen leren.

Een hartelijke groet en de zegen van de Heere op je levensweg.

Ds. B. de Romph

Tip van de redactie: De stichting Jij daar! zoekt nog fotograferende vrijwilligers.

Tags in dit artikel:

roeping
2 reacties
Daniel
Als iedereen echt voor Gods Koninkrijk aan de slag gaat stopt het leven van alle dag.
Vragensteller kan wel in zijn vrije tijd een bijdrage leveren aan Gods Koninkrijk, mogenlijkheden in overvloed. Kerk, jeugdclubs, ziekenbezoek....
En ondertussen goed aan de 10 geboden houden.
janvanverweg
als christen werk je in Gods koninkrijk! dat sommige mensen daarvoor betaald worden is geen argument voor de rest van de christenen om dat niet te doen. Paulus had een eigen bedrijf als tentenmaker en toch was hij ook een werker in Gods koninkrijk.

laat in je handel en wandel zien dat je leeft in Christus, getuig van de liefde die je voor Hem hebt, sta klaar voor je naasten.
het 'penninkje' van jou kon wel eens hoger van waarde zijn dan de 'miljoenen' van de 'betaalde kracht'.