Vruchtwaterpunctie, vlokkentest en erfelijkheidsonderzoek

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Wat kan er vanuit een christelijke visie gezegd worden van een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest tijdens de zwangerschap, en wat kan er gezegd worden van een erfelijkheidsonderzoek voor de bevruchting?

Antwoord

De gewoonlijke consequentie van een vw-punctie of vlokkentest is een abortus provocatus indien de uitslag een chromosomale -ernstige- afwijking betreft. Indien men die abortus provocatus afwijst, dan moet men een vw-punctie of vlokkentest niet laten uitvoeren. Kortom, indien men op religieuze gronden een ab. provocatus afwijst, zal hij/zij ook niet gauw overgaan tot en vw-punctie of vlokkentest.

Erfelijkheids onderzoek voor de bevruchting doet men zelden. Eventueel als in de familie van de man of vrouw ernstige chromosomale -erfelijke aandoeningen- aanwezig zijn. Als man en/of vrouw drager is van een dergelijke aandoening -gebleken uit het erfelijkheidsonderzoek voor de bevruchting- kunnen zij er van afzien van elkaar een kind te krijgen.

Dr. A. Logmans

Tags in dit artikel:

erfelijkvruchtwaterpunctie