Muziek van ERA

B. Noteboom / 11 reacties

Vraag

Via mijn vriend luisterde ik naar de muziek van ERA. Het klinkt een beetje Gregoriaans en heeft hele mooie melodieën. Maar weet u of deze teksten okay zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik neem aan dat het gaat om de Franse New Age band die ik te horen krijg als ik via Youtube zoek?! Nou, ik kan hier kort en krachtig over zijn: foute boel. Kappen met luisteren en weg met die rommel!

Graag wil ik het ook toelichten! Allereerst even de focus op de componist (het brein/de ziel achter deze muziek): Eric Era z'n droom is om moderne muziek voor de ziel te componeren! De muziek ontstaat dan ook in zijn ziel. Waar vult zijn ziel zich mee? Eric zijn leven is vol van het New Age denken. Zelf is hij fan van Madonna. Zijn New Age's getinte muziek heeft in tegenstelling tot dit genre, kader en melodielijnen. Daarnaast mixt hij er Gregoriaanse 'gezangen' en andere stijlen doorheen. Sommige teksten (uit de 13e eeuw) zijn gebaseerd op teksten van de Franse sekte, de Katharen. Opgemerkt: Gregoriaans is heel wat anders dan de muziek van ERA.

Era aan het woord: "ERA is meer het via de muziek leren kijken in... of, buiten de wereld." Producer: "Zijn laatste album is er een met een geestelijke smaak..." Een door het duister gedreven persoon recenseert het eerste album: "In de muziek herkende ik mijn eigen wereld van magie, mystiek en geesten."

In een van zijn liedteksten spreekt hij over iemand die niet meer te redden is. "Z'n ziel is toch al verkocht. En het is te donker om te zien of jij aan de deur staat om te redden. Ik denk dat ik niet meer te redden ben, zo roept de verloren persoon..."

Promofilmpjes doen je geloven dat de kathedraal en het 'kruiszwaard' waar de bliksem op reageert positief-christelijk is. Maar je laat door deze muziek te beluisteren alleen veel onrust en angst in je hart toe. De geest van God is hier m.i. NIET in te vinden. Ik heb geen idee of je kerkelijk bent of dat je een christen bent. Maar als je denkt dat je neutraal naar dergelijke muziek kunt luisteren, dan heb je het mis. Er is geen neutraal terrein. Er is een geestelijke oorlog gaande. Het is dan ook levensgevaarlijk om naïef met zaken (als muziek) om te gaan door muziek te luisteren die je niet kent. Stop daar alsjeblieft mee!

Mocht je christen zijn. Dan wil ik je wijzen op enkele verzen uit Galaten 1:6: "Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt."

Of dit nu gaat om verkondiging via een podium of via de muziek, ik wil de woorden van Paulus benadrukken: Als iemand een ander evangelie verkondigt dan "Jezus de gekruisigde" die zij vervloekt! Mocht je deze Koning der koningen nog niet kennen. Lees de Bijbel, bid of God in je hart komt wonen en of Hij je (bege)leiden wil in alle dingen. Gods vrede zal in je hart komen en die vrede is met geen muziektrack van ERA (of welke popgroep dan ook) binnen te verkrijgen! Zie het Lam van God (Jezus Christus) dat de zonden van de wereld wegneemt! Ik wens je Gods rijke zegen toe!

Met vriendelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

new age
11 reacties
zeeland
Mooi antwoord!! Duidelijker kan volgens mij niet.
Fredmusic
Al jaren wordt er binnen de Gereformeerde Gezindte gewaarschuwd tegen popmuziek. Ik stoor me dan aan de ongelooflijke onkunde over deze materie en de hooghartigheid waarmee deze muziek het afvoerputje in wordt gegooid.

De laatste jaren verandert dat. Johan Vreugdenhil houdt al vijftien jaar een kruistocht tegen de popmuziek en nu doet Bert dat ook.

Terecht?

Als het niet terecht was houd je dit geen vijftien jaar vol, dus er moet iets meer aan de hand zijn.

Door mijn werk in de muziek, kom ik vaak in aanraking met Popmuziek. Als ik op de Radio de Rolling Stones hoor wordt ik acuut chagrijnig en zap zo gauw mogelijk door naar Radio 4.

Muzikaal gezien is er zoveel trieste rotzooi op popmuziek gebied, ook wat betreft de opwekkingsliederen, maar die zijn tenminste nog geschreven vanuit een relatie met God. Ze zijn dus geschreven vanuit 'de Ziel'....zou je dat kunnen zeggen? Ik vind van wel.

Maar.....

Als je de muziek van ERA ook daadwerkelijk vanuit de ziel is geschreven (ik heb het verslag van Bert even gelezen en dat is niet bepaald natte vinger werk) dan is er hier gewoon sprake van smerige rotzooi. Gluiperig is het ook.

Toch vraag ik me af: Wie ben JIJ om je te laten beïnvloeden door deze muziek? Heel vaak wordt de popmuziek de schuld gegeven en die zien je aankomen. Ze gaan er heus niet mee stoppen om deze muziek te maken. Die muziek is er toch al, daar kun je tegen waarschuwen wat je wil, het helpt je niet.

Wat ik dan niet snap is dat er in Psalm 8 staat dat de mens 'haast Goddelijk' is gemaakt en dat diezelfde mens in staat is om zijn humeur te laten beïnvloeden door vaak stompzinnige popmuziek en in dit geval gluiperige New Age rotzooi.

Met 1 druk op de knop zit je bij Radio 4, het leven is te mooi om je te laten beïnvloeden door erg foute muziek.

P.S.
Muziek van Bach en daarvoor is uitstekende achtergrondmuziek voor als je je heel erg moet concentreren. Een muzikale vorm van RITALIN....scheelt weer een pilletje.
plderoos
Bij ons in de kerk zitten heel veel mensen die van zichzelf zeggen dat ze niet meer te redden zijn en dat wordt ook gewoon geaccepteerd.

Dat de Geest van God niet in muziek te vinden is staat inderdaad buiten kijf. Hij gaat namelijk uit van de Vader en getuigt van Het Woord.
Swimmie
@Fredmusic: je schrijft 'Met 1 druk op de knop zit je bij Radio 4, het leven is te mooi om je te laten beïnvloeden door erg foute muziek.'
Jaja... Bij Radio 4 zit je veilig??? Erg naïef hoor!
Vantuil
Ik wil even wat kwijt.
Als je niet zeker weet of het wel of niet mag doe het gewoon niet. We hebben het over muziek hoe onbelangrijk. We hebben allerlei vragen, vragen we ons ook af of we christen zijn? Daar twijfelen niet over, we moeten christen of christin zijn het wordt ons verplicht gesteld. Laten we daar eens zorgen over maken. We hebben de plicht om ons te bekeren. Als we deelgenoot van Zijn gemeente mogen zijn kom je er wel achter wat wel of niet goed is.
Fredmusic
@Swimmie: Je begrijpt me wel, toch?
Swimmie
@Fredmusic: nee,ik begrijp je niet. Als het gaat over muziek die uit de ziel geschreven is, en je noemt die 'new age muziek' dan gluiperige rotzooi, maar als je radio 4 inschakeld heb je daar geen last van... Daar snap ik helemaal niks van!
Veel componisten van klassieke muziek waren ook geen lieverdjes. Kun je zonder gevaar naar Mozart luisteren? Muziek die geschreven is terwijl hij zich met veel flessen wijn en een portie vrouwen opsloot in een kamer? Echt uit een goede ziel geschreven...

Daarom begrijp ik je niet.
Goede kerstdagen gewenst!
plderoos
@ Swimmie Muziek is een trillen van lucht dat met een bepaalde frequentie tegen je oortjes aan staat te kloppen. Het punt is niet of dat slecht is. De mogelijkheid heeft God namelijk zelf in de schepping gelegd. De manier waarop het tegen je oortjes staat te kloppen maakt ook niet uit. Het punt is of jij je er op een onjuiste manier door laat beïnvloeden. Dat is wat Fred bedoeld en daar heeft hij volkomen gelijk in.
Daniel
Ik luister naar de top 2000 en geniet, terwijl ik al lang bekeerd ben.
Dat heeft zijn voordelen als je bekeerd bent.
God heeft mij geaccepteerd als lid van de hemel, ik ben daar zo zeker van. Waar ik minder zeker van ben is dat niet refo's de hemel nooit zullen bereiken. God is geen wraakzuchtige God, God is voor mij nog steeds een liefdevolle God.
Daniel
Elke 4 seconde gaat er een kind dood vanwege het gebrek aan eten, daar is God heel druk mee.
Daar denk ik vaak aan, God die al die arme kindertjes moet uitleggen dat ze beter in Nederland geboren hadden kunnen worden.
Maar daar kan God niets aan doen en die kinderen ook niet.
Is G
Daniel
sorry......

Is God dan niet almachtig....., je zou het denken, de rampen vinden plaats in de armse gebieden....soms baal ik er zo van om een refo te zijn. Altijd eten, drinken, kleding, een stationcar en nog een stevige mening over de maarschappij.