Wanneer toe aan een relatie?

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Allereerst een compliment voor de antwoorden die gegeven worden op de vragen. Ik heb er al diverse keren lessen uit mogen trekken voor mezelf. Mijn vraag: Hoe kun je weten of je aan een relatie toe bent? Kun je zelf bepalen of je aan een relatie toe bent, of kunnen omstanders dit beter beoordelen door hun objectiviteit? Ik ben een jonge vrouw van 21, met flink negatieve ervaringen in de relatie met mijn ouders (o.a. incest en sterke geslotenheid). Ik zie dat enkele van mijn zussen hierdoor gekozen hebben voor een man die niet werkelijk bij hen past en zij ook juist heel jong of pas op latere leeftijd een relatie kregen. Hoe weet ik nu of ik toe ben aan een relatie en of ik die ook goed zal kunnen aangaan? Ik ben door mijn ervaringen ook erg wantrouwend naar het andere geslacht, heb ook geen inzicht in het beeld wat een jongen van mij heeft. Heeft u tips voor mij om op een juiste manier met bovenstaande om te gaan? Ik heb ook hulpverlening, bespreek het daar ook, maar zou het graag ook vanuit een nog meer objectieve invalshoek horen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wie zou jij willen laten bepalen of jij aan een relatie toe bent? Dat kun je toch alleen maar zelf, samen met de eventuele aanstaande partner? Ik begrijp dat je nogal wat hebt meegemaakt. En dat je daardoor onzeker bent geworden. Ik vind het knap van je dat je daarbij om je heen kijkt en probeert om niet zo te doen als je zussen, die blijkbaar niet per definitie gelukkig zijn geworden met hun echtgenoten. Goed, dat je een hulpverleningstraject bent aangegaan en dat je daar deze vraag bespreekt. Ik weet natuurlijk niet wat je daar precies te horen krijgt, dus "nog meer objectieve invalshoeken" kan ik je niet zomaar in het wilde weg -en nog anoniem ook- geven. Bespreek gewoon ál je vragen met de hulpverlener, net zo lang tot jij er verder mee kunt!

Heel veel sterkte toegewenst,
Gode bevolen,
Marijke Rots