Wet proberen te vervullen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de wet. In Romeinen 10:4 staat dat het einddoel van de wet Christus is. Daarvoor was de wet een tuchtmeester, totdat Christus kwam. Met de komst van Christus is de periode van de wet in de heilsgeschiedenis afgesloten, want Christus heeft de wet volkomen vervuld (volgens de Studiebijbel). Maar nu, na de komst van Christus, is de wet nog steeds een tuchtmeester om ons tot Christus uit te drijven. Omdat wij de wet niet kunnen houden, hebben we Hem nodig (of interpreteer ik de tekst dan verkeerd?). Maar moeten we dus wel eerst zelf proberen om de wet te vervullen, om er zo achter te komen dat we het niet kunnen? En hoe zit het dan met mensen die geen christen zijn en dus niets met heel de wet hebben? Hoe moeten die tot Christus gebracht worden? Moeten die ook eerst erachter komen dat ze de wet niet kunnen houden? Maar dat is toch ook helemaal niet belangrijk voor hen? Want de wet wil je pas gaan houden als je liefde tot God kent. Of sowieso als je in God gelooft. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Antwoord

2 reacties
MUS
Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus (Gal. 3:24). Vaak wordt het woordje geweest weggelaten. Toch betreft het een tijdsaanduiding voor de geldigheid van de wet.

Na de komst van Christus (nu zo'n 2000 jaar geleden) heeft de wet voor de christenen geen zeggingskracht meer. Trouwens... we laten ons toch ook niet meer besnijden (zoals de Galaten bijna weer gingen doen), we houden de Sabbat niet meer, eten gerust varkensvlees en ga zo maar door...

Toch zal een christen willen leven naar wat God van hem vraagt. Daarin leidt de Heilige Geest hem, door de 'wet van Christus'.

Christenen die toch wettische elementen willen invoeren zijn vaak onzeker in hun geloof en leven niet van 100% genade.

En of de wet ons kan brengen tot het vluchten tot Christus... Zeker wel, maar maak er geen systeem van dat dat de weg voor elke gelovge moet zijn. Voor Paulus was het de weg in ieder geval niet! Hij kende niet zijn zonde uit de wet, maar zijn gerechtigheid, totdat hij Jezus ontmoette op de weg naar Damascus.

Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten. (Gal. 5:1)

Je kunt de wet niet houden, maar je hoeft de wet ook niet meer te houden! Het is alles volbracht door Jezus Christus. Wij waren in hem toen hij stierf (lees Rom. 6).
Gian
1 Timotheüs 1:9 We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort,