Bijbelstudie met vriendin

Ds. G.A. van den Brink / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 18 jaar en heb nu zo'n half jaar verkering. We hadden afgesproken om zo nu en dan een Bijbelstudie te doen en ook over het geloof te praten. Maar helaas hebben we nog nooit een Bijbelstudie gedaan en veel gesprekken over het geloof zijn er ook niet. Ik houd erg veel van haar, dus de verkering uitmaken kan ik niet. Ik vind het allemaal erg moeilijk. Wat moet ik hiermee beginnen?

Antwoord

Beste vriend,

Je houdt heel veel van je vriendin, maar er is geen enkel geestelijk contact. Het punt weegt voor jou zo zwaar dat de gedachte heeft plaatsgevat of je niet de verkering moet uitmaken.

Graag geef ik drie zaken in overweging:

1. Maak duidelijk hoe belangrijk dit punt voor jou is. Laat merken aan je geliefde dat het voortbestaan van jullie verkering ervan afhangt. Misschien is er bij je vriendin sprake van onmacht: ze zou niet weten hoe ze er met jou over zou moeten praten. Maar misschien is er ook onwil. Ze kent jullie afspraak maar heeft geen zin om zich eraan te houden. In het laatste geval negeert ze jou op een punt dat voor jou wezenlijk is. Er is dan noch een relationele, noch een geestelijke basis om samen verder te gaan.

2. Als er allereerst sprake is van onmacht (en niet van onwil), zoek dan naar een concrete en praktische invulling van geestelijk contact. Je zou kunnen beslissen een briefwisseling te beginnen. Jij schrijft haar eerst, je vertelt wat het geloof voor jou betekent en stelt haar een paar vragen. Je spreekt af dat je (bijvoorbeeld) elke twee weken aan elkaar schrijft. Zij antwoordt daarna eerlijk en stelt aan jouw vragen. Ook een optie zou kunnen zijn om iemand die je vertrouwt (vriend, ambtsdrager) met geestelijke wijsheid, te vragen met jullie tegelijk te spreken. In bijzijn van een derde persoon is er soms meer openheid voor een geestelijk gesprek.

3. Hoe moeilijk het ook kan zijn, maar als er geen geestelijke eenheid is, kun je niet een huwelijk ingaan. Paulus benadrukt dat het aangaan van een huwelijk altijd moet gebeuren “in de Heere” (1 Kor. 7:39), dat wil zeggen: als man en vrouw beiden het geloof in de Heere Jezus kennen. Trek geen juk aan met een ongelovige (2 Kor. 6:14)! Deze gehoorzaamheid kan heel zwaar zijn en werkelijk een offer betekenen. Maar weet dat God een offer, in geloofsgehoorzaamheid gebracht, altijd rijkelijk zegent (Gen. 22:1-18).

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

bijbelstudie
4 reacties
Daniel
Beste vragensteller

Je kunt ook zelf beginnen over de Heere Jezus en Zijn glorie en liefde, dat God jullie mag geleiden in het leven.
Maar als 18 jarige mag je ook genieten van hetgeen de Heere Jezus jullie gegeven heeft. De liefde voor elkaar, dank God daarvoor.
Er zijn mensen die praten de hele dag over de Heere en God en toch krijg ik daar een ongemakkelijk gevoel bij. Vaak is het dan meer woorden dan daden (leve Feijenoord 1)
Ga samen op naar God, de Heere Jezus en de heilige geest en bedenk dat de ene makkelijker praat dan de ander, zie elkaar liefdevol aan en weet dat God ieder vogeltje gebekt heeft naar zijn beeld.
boulanger
Je hoeft toch je verkering niet uit te maken? Je moet gewoon beginnen met die bijbelstudie.
Wees een vent, koop een boek of pak je bijbel, en begin gewoon! Van uitstel komt afstel!
drj
Misschien kan het helpen in het begin samen naar een groepsbijbelstudie te gaan. Dan kun je als je een beetje 'op gang' bent met z'n tweeen verder praten.
Rianne02
Wat bij mij heeft geholpen is om allebei hetzelfde dagboek aan te schaffen (als het onwil is). Ga samen naar de winkel en kies er 1 uit die jullie allebei aanspreekt. Zo kun je afspreken om elke dag eruit te lezen en erover te praten als je bij elkaar bent of de dingen eruit te zeggen die je vooral aansprak. Ik vond het een laagdrempelige manier om erover te praten en zo kan het weer groeien naar uitgebreidere of diepere gesprekken of bijbelstudies.