Nog liefde voor ex-vrouw

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik heb een relatie gehad met iemand die gescheiden is. Hij is gescheiden omdat zijn ex-vrouw overspel heeft gepleegd. Mag hij in Bijbels opzicht weer hertrouwen? Hij heeft het hier erg moeilijk mee en ziet om die reden onze relatie niet meer zitten. Hij is bang dat hij nog teveel voor zijn ex-vrouw voelt en mij niet genoeg liefde kan geven.

Antwoord

Afgezien van de omstandigheden van vraagstelster en haar vorige relatie is de vraag concreet: Mag iemand die gescheiden is naar bijbels inzicht weer opnieuw trouwen? Op die vraag zal ik ingaan na eerst enkele andere opmerkingen over de geschetste situatie.

1. Het is goed dat in de getekende onzekerheid van de man de relatie tot een eind is gekomen. Wanneer er bij een (of beide) betrokkenen geen zekerheid over de liefde is, is het goed niet verder te gaan.

2. Wanneer de man nog liefde voelt voor zijn ex-vrouw moet een ander daar niet tussen in komen of zich daarin laten brengen.

3. Overspel kan en mag een reden tot echtscheiding zijn. Maar na echtbreuk van één (of beide) van de echtgenoten behoeft dat niet automatisch tot echtbreuk te leiden. Er is dus geen plicht tot echtscheiding. Er kan vergeving zijn en het ernstige voornemen om opnieuw samen verder te gaan in het huwelijk. Voorwaarde lijkt me dan wel dat het duidelijk moet zijn dat de overspelige op geen enkele wijze voort gaat in de buitenhuwelijkse relatie. In de in de vraag getekende situatie zou de man uit liefde tot zijn vrouw tot verzoening kunnen komen en dan is het goed dat vraagstelster daar niet tussen komt.

Nu de kern van de vraag: mag een gescheiden man (of vrouw) naar bijbels inzicht weer opnieuw huwen? Daarvoor verwijs ik naar Mattheüs 19:9. De achtergrond van deze woorden van Jezus Christus is de vraag naar de rechtmatigheid van een scheidsbrief, waarbij een man zijn vrouw zelfs kon wegzenden (scheiden) wanneer het eten of aangebrand of te laat op tafel kwam. Deze vorm van misbruik van de scheidsbrief wijst de Christus in alle opzichten af. Alleen overspel of hoererij kan en mag een reden zijn tot echtscheiding, waarbij de man weer vrij is een ander huwelijk aan te gaan. Dezelfde voorwaarde van hoererij als enige echtscheidingsgrond is ook te lezen in Mattheüs 5:32. Wanneer er geen overspel heeft plaats gevonden geldt Markus 10:11 en Lukas 16:18.

Ds. J. J. Tigchelaar, Putten

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwenoverspel