Dood beheerst het leven

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Wellicht een rare vraag, maar ik weet niet aan wie ik het anders moet vragen. Wat moet je doen als elke dag aan de dood denkt en het je leven gaat beheersen en angstig maakt (vooral 's nachts)?

Antwoord

Het antwoord dat ik op je vraag zou willen geven kan heel kort zijn: Zoek psychologische hulp want het is niet gezond als je altijd aan de dood denkt waar door je angstig en onzeker wordt.

Toch zou ik er vanuit de Bijbel nog wel een aantal zaken aan willen toevoegen: Wij mensen zijn voor het leven geschapen. En dat niet alleen voor het leven op deze aarde, maar voor het eeuwige leven. Dat is van oorsprong Gods bedoeling geweest. En de dood is slechts BIJ-komstig. Heel letterlijk bij-komstig. Je weet waarschijnlijk uit de Bijbel ook zelf wel waar de dood vandaan komt. Van de zondeval van de mens. Dus is de dood iets dat God nooit gewild heeft. Adam wist eerst niet eens wat het was.

Nu weten we allenmaal dat we eens moeten sterven. Maar in het licht van de Bijbel is sterven niet alleen straf op de zonde maar ook de doorgang naar het eeuwige leven. Als we tenminste Jezus volgen en door het geloof aan Hem verbonden zijn. Dan is de dood het sterven van de oude mens en het opstaan van de nieuwe mens, waarbij alle zonde en gebrokenheid en ongerechtigheid door de dood wordt uitgewist.

Veel belangrijker om mee bezig te zijn dan met de dood, is het bezig zijn met het geloof in Jezus Christus. Dat moet eigenlijk je grootste zorg zijn. Daar zou je eigenlijk altijd mee bezig moeten zijn. Met het geloof in de Heere Jezus. Hij heeft de dood overwonnen en het leven weer opnieuw aan het licht gebracht. Dat betekent dat je geestelijk moet sterven aan jezelf en door de Heilige Geest leert leven met Christus. Want die in Hem is is een nieuwe schepping. Dan heerst de dood niet meer over je.

Lees voor jezelf 1 Thessalonicensen 4 nog maar eens door. Daar schrijft de apostel niet meer over de dood maar over "ontslapen zijn." Kijk, dan is de prikkel van dood en de angst voor de dood weggenomen (zie ook het slot van 1 Korinthe 15).

Ik wil je nog een mooie uitspraak meegeven die ik ergens las: Wie gestorven is vóór dat hij sterft die sterf niet meer als hij sterft.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Tags in dit artikel:

angstdood
1 reactie
AHHK76
Het is geen rare vraag, het is een goede vraag. Als je met zoiets zit, is het niet goed er alleen mee te blijven lopen!
Het is goed proffessionele hulp te zoeken en wel zo snel mogelijk! En verder praat erover en bidt ervoor als je dat kunt! Ik hoop dat het spoedig beter met je zal gaan. Gods zegen toegewenst!