Geen zondaar willen zijn

Ds. H. van der Ham / 4 reacties

Vraag

Ik heb in een gewone roman een zin gelezen die me een soort aanspreekt: "Tja, sommigen waren gewoon te trots om te geloven dat ze ooit erg genoeg hadden gezondigd om in de hel te komen. Ze bleef daarvan overtuigd tot haar laatste dag op aarde. Ze overreedde anderen zodat die dezelfde overtuiging waren toegedaan. Hoe er ook werd gepraat en gebeden, hun harten werden niet op andere gedachten gebracht of verzacht." Nu weet ik vanuit de Bijbel dat iedereen "helwaardig" is, maar toch denk ik ook zo van binnen. En dan baart die laatste zin me wel zorgen. Ik zou ook graag dankbaar willen zijn voor wat Christus deed, maar ik zit vaak in een slachtofferrol. Ik vraag vaak om bekering, terwijl ik in mijn hart en/of gevoel geen zondaar wil zijn. De HEERE wil mij toch wel veranderen? Ook tegen mijn zin in?

Antwoord

Beste jongere,

Je hebt een heel zinvolle vraag. ‘t Is goed dat je mailt. Wij hebben hard nodig ‘t overtuigende werk van de Heilige Geest! Dan ga je de Psalmen verstaan en beleven - Psalm 25, Psalm 130 en Psalm 51.

“Denk aan ‘t Vaderlijk meedogen,
Heer’, waarop ik biddend pleit;
milde handen, vriend’lijk ogen
zijn bij U van eeuwigheid.
Sla de zonden nimmer gâ,
die mijn jonkheid heeft bedreven;
denk aan mij toch in genâ,
om Uw goedheid eer te geven.

Gelukkig als je de Psalmen lief krijgt. Daar kun je zoveel houvast en troost in vinden!

Je wilt dankbaar zijn voor hetgeen Christus deed. Inderdaad, Hij liet Zichzelf veroordelen, opdat je vrij gesproken kunt worden. Hij ging de dood in, om het eeuwige leven te schenken. Hij heeft de zonde verzoend; de grote schuld betaald. Heerlijk als je Hem nodig krijgt.

Je schrijft dat je zelf vaak in een slachtofferrol zit.  ‘k Vind het moedig dat je dat zegt. Je hebt er zelf oog voor. Dat is positief. Je erkent dat je in je hart geen zondaar wilt zijn. Dat heb ik ook wel. Denk maar vaak aan de tollenaar, die bad: “O God, wees mij (de) zondaar genadig.”

Je vraagt: De HEERE wil mij toch wel veranderen? Twijfel daar nooit aan! Nooit! Wanhoop niet. De HEERE heeft het gezegd. Hij heeft het plechtig beloofd. Ja, Hij heeft het zelfs met een eed gezworen: “Zo waarachtig als Ik leef, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” Dat staat in Ezechiël 33 vers 11. Denk dikwijls aan die woorden! Dat kan je beslist helpen. Laten wij daarbij zoeken te leven. En laten wij grote en goede gedachten hebben van de HEERE.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

4 reacties
Race406
Gelukkig als je de psalmen lief krijgt? Gelukkig (ZALIG!) ben je als je God lief krijgt! En dan kun je troost putten uit psalmen, maar net zo goed uit een gezang uit het Liedboek of Johannes de Heer..
De Psalmen zijn mooi, en intens rijk! Maar het is niet het enige lied waardoor mensen troost ontvangen....
1a2b3c
- sommigen waren gewoon te trots om te geloven dat ze ooit erg genoeg hadden gezondigd om in de hel te komen.... Nu weet ik vanuit de Bijbel dat iedereen "helwaardig" is, maar toch denk ik ook zo van binnen.

Ik vraag mij af of trots altijd het goede woord is, het kan ook gewoon blindheid zijn.
Dat je niet inziet dat de zonde echt zo erg is dat ze een eeuwige hel verdienen.
En hoe zou een mens die van nature dood en blind is dat ook kunnen zien?
Om een beetje te begrijpen hoe erg het is om tegen God gezondigd te hebben zullen we Hem moeten kennen, en we kunnen Hem alleen maar leren kennen door geloof/wedergeboorte.
Dus ga niet zitten wachten tot je inziet dat de straf rechtvaardig is, dat geloof je toch?
Of je het nou snapt of niet, het er mee eens bent of niet daar zul je niets aan kunnen veranderen.
Ga er mee naar Hem die je van die eeuwige hel verlossen wil, en je wil brengen in Zijn eeuwige heerlijkheid. Hij heeft geen andere 'voorwaarde' dan alleen geloof in Hem.
DE zonde waarvan de Heilige Geest de mensen overtuigd is de grote zonde van ongeloof.

- Je zegt: Ik vraag vaak om bekering, terwijl ik in mijn hart en/of gevoel geen zondaar wil zijn. De HEERE wil mij toch wel veranderen? Ook tegen mijn zin in?

Je vraagt vaak om bekering, maar je moet de rollen niet omdraaien want God zegt dat wij ons moeten bekeren.
Op deze manier leg je de verantwoording die God bij ons legt weer terug bij Hem.
Concreet betekent het dat we geen zonden aan de hand houden maar er ons van afkeren en ons toekeren naar Hem die belooft heeft een nieuw hart en een nieuwe geest te zullen geven.
Als je wilt veranderen is dat toch niet tegen je zin? Als je wilt dat God je zondige wil/begeerten wegneemt dan wil je iets wat Hij ook wil.
Hij verwacht niet van je dat je dat zelf voor elkaar krijgt, je zult echt met lege handen moeten komen om alles van Hem te ontvangen. (alleen je zonden en gebreken moet je meenemen)
Ezch.36:27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
En als je in Hem gelooft woont Zijn Geest ook in jouw hart en doe je Zijn wil met liefde.
Jer.31:33 ..... Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven....
MaKro
@Race406:
Natuurlijk kan de gelovige troost putten uit allerlei liederen! En het belangrijkste is inderdaad dat we God liefkrijgen. Maar ik snap wel wat de dominee bedoelt. Omdat je juist in de psalmen Gods kinderen in het hart kijkt. Gelukkig ben je als de psalmen ook jouw hartekreet worden!
Dan ga je belijden met psalm 130:
'Zo Gij in 't recht wilt treden
o HEER', en gadeslaan,
onz' ongerechtigheden
ach, wie kan dan bestaan?'
Dan ga je bidden met psalm 35:
'Vertroost mijn ziel in haar geween
en zeg haar: Ik ben uw Heil alleen'
Danken met diezelfde psalm:
'Ik zal in tegenwoordigheid
van 't grote volk Uw magjesteit
d'erkentnis van mijn hart bewijzen,
'k zal U voor aller ogen prijzen'
En tenslotte ga je getuigen met psalm 68:
'Komt luistert toe, gij Godgezinden
gij die den HEER' van harte vreest
Hoort, wat mij God deed ondervinden
wat Hij gedaan heeft aan mijn geest!'
Autumn
Gelukkig kunnen we uit de hele Bijbel troost halen (de Psalmen uit de Bijbel zeker ook), maar aan die berijmde psalmen en vooral uit de oude berijming heb ik echt niets. Komt vooral door die taal. Geef mij de Bijbel maar :)