Perineum dichtdrukken

drs. N. Wolswinkel / 12 reacties

Vraag

Als je aan periodieke onthouding doet en een zaadlozing wil tegenhouden, is het medisch gezien slecht om dit te doen door het perineum dicht te drukken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is medisch niet slecht om dit te doen. Het wordt inderdaad gebruikt als een manier om de zaadlozing uit te stellen (en daarmee de duur het vrij-plezier voor beiden te vergroten). Maar de zaadlozing zal uiteindelijk wel komen. Dat is natuurlijk niet erg, maar wel wanneer je niet zwanger wilt worden. Het vraagt wel erg veel discipline van de man wanneer je dit wilt doen in het kader van anticonceptie. Betrouwbaarheid lijkt me slecht.

Periodieke onthouding is vooral op sommige dagen niet vrijen, althans niet op een manier waarop er een zaadlozing in de vagina op kan treden.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

12 reacties
AHHK76
Misschien is het gewoon een idee condooms te gebruiken..? Lijkt me iets veiliger en handiger! Zelf zie ik geen echt principieel verschil tussen wat je nu doet en het gebruik van condooms.
dkw
Mee eens.
Wat is het doel van periodieke onthouding en wat vragensteller vraagt? Juist, geen kinderen krijgen.
Wat is het doel van een condoom/pil? Juist, geen kinderen krijgen.

Wat is het verschil?
AHHK76
Tja en dat wilde ik nou net weer niet zeggen..... Zelf zal ik het gebruik van de pil niet gauw stimuleren. Het is onnatuurlijker en kan, voor zover ik weet, in sommige gevallen ook abortief werken. Nee, ik wil die echt niet op één lijn stellen met andere methoden.
AHHK76
@rsdejong: Als ik Genesis 38: 8-10 lees, dan staat daar toch niet dat Onan gestraft wordt vanwege zaadverspilling? Hij wilde geen nageslacht verwekken voor zijn overleden broeder! Dat was de zonde, die hij beging. Als het vanwege zaadverspilling was.... Mogen mannen dan nog wel gemeenschap hebben met hun vrouw na de menopauze?
Onthouding om geen kinderen te krijgen, lijkt me ook niet Bijbels te onderbouwen. Zie 1 Korinthe 7: 5 : Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
plderoos
@ rsdejong. Met het zogenaamde onaneren is al heel veel jonge jongens en onterecht schuldgevoel aangepraat. Zoals AHHK76 al zegt, dat ging erom dat hij voor zijn broer geen nageslacht wilde verwekken en dat was nogal wat, je zou de geslachtslijn naar de Messias kunnen onderbreken! Over meer gaat het niet.

Het staat er zo expliciet bij, iedere keer als hij tot de vrouw van zijn broer kwam verspilde hij het zaad op de grond omdat hij wist dat het zaad (het nageslacht) niet het zijne zou zijn.
1a2b3c
@rsdejong, lees 1 Kor.7 eens 9 .... want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.
In dat hoofdstuk staat juist dat je je NIET aan elkaar mag ontrekken dan allen om ÉÉN reden: om te bidden en vasten, met goedvinden van beiden.
En daarna moet je weer bij elkaar komen vanwege het natuurlijke verlangen dat God in ons geschapen heeft, opdat de satan niet zou verzoeken.

Jij zegt: Ik heb nergens in de Schrift kunnen ontdekken dat de sexualiteit puur kan worden gebruikt voor het genot, ook al is dit binnen de omheining van het huwelijk.

Draai het eens om, staat er dat het NIET gebruikt mag worden voor het genot? (afgezien van je verkeerde interpretatie van het verhaal van Onan) Moet je Hooglied eens lezen!
Eten en drinken doe je toch ook niet alleen om in leven te blijven, dan nemen we ook meer dan we daarvoor nodig hebben en we genieten er ook van.
hjrl
rsdejong, uw redenatie is conform de moraal-theologie van de RKK. Ik kan u verhalen doen van gehuwden, die zich juist door deze redenatie van elkaar vervreemden. Uiterst onbijbels.
AHHK76
@rsdejong: Dat jullie dit zo hebben ervaren en gedaan, is heel mooi! Mensen en situaties zijn verschillend. Daarom neemt de een soms een andere beslissing dan de andere. Als een beslissing biddend wordt genomen, in afhankelijkheid van God, en er wordt vrede bij ervaren dan is het goed. Dan geldt: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!
Alles wat we doen, moet tot eer van God zijn. Eten, drinken, seksualiteit, kinderen krijgen, boodschappen doen, enz. Zie 1 Korinthe 10 :31. Dat kan alleen als we wandelen met God....
boulanger
@rsdejong: er staat in spreuken dat een man mag genieten van de huisvrouw van zijn jeugd, dat mag vooral in bed lijkt mij. En daarnaast, er staat ook dat de begeerte van een vrouw uit zal gaan naar haar man, en dat heeft volgens mij ook alles met seksualiteit te maken. Ik weet niet welke dingen u in uw opvoeding heeft meegekregen wat betreft seksualiteit, maar volgens mij zijn dat niet echt gezonde bijbelse ideeen geweest.
hjrl
ik denk dat RSDEJONG net zo rooms is al ik. Met dát verschil dat hij gelukkig werd van zijn staan in de onthouding en ik juist niet. Maar terwille van de bestaande kinderen; ziekte en geld is er bij ons ook al heeeeeel lang sprake van onthouding als een oplossing voor zwangerschappen. Bij ons echter wel ten koste van de tere huwelijksliefde.
ariane
Ik vraag mij nu af wie van de reageerders de vraag gelezen heeft?

En er worden weer eigen stokpaardjes bereden.
naam
Er is nogal verschil tussen periodieke onthouding of gehele onthouding. DAt laatste lijkt mij volstrekt onbijbels. Daarvoor ben je toch geen man en vrouw? En hjrl; jouw reactie vind ik een beetje raar. Afgezien van het feit dat ik mij afvraag 'hoe kom je op zoiets?', als je je er niet goed bij voelt en je er samen niet gelukkig van word (blijft!) ga je toch samen, biddend, op zoek naar 'hoe dan wél?! God wil dat je leeft met Hem, in afhankelijkheid van Hem, in biddend opzien tot Hem, maar Hij zoekt jouw geluk en niet jouw ongeluk!
Ik weet dat gezinsvorming heel teer ligt en heel persoonlijk is maar als man en vrouw moet je hier toch een weg in kunnen vinden.
Ons idee is: kinderen zijn een groot geschenk van God, we willen zoveel mogelijk de kinderzegen ontvangen met vreugde maar het is niet de bedoeling dat je het niet trekt, dat je relatie er onder lijdt, dat je gezinsleven (aandacht, liefde, geduld) er onder lijdt. Dat zijn ook verantwoordelijkheden die je 'zwaar moet tillen'.
Voor ons bied de ladycomp uitkomst. Eenvoudig, natuurlijk, gebruik makend van de schepping, van je vrichtbare en onvruchtbare dagen