Vriendschap en verliefdheid

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar en zit met het volgende. Een vriend van mij heeft me een tijdje geleden verteld dat hij verliefd op mij is. Ik ken hem nog niet zo lang en voor mij kwam dit erg onverwachts. Ik schrok er een beetje van. Mijn eerste reactie was dat ik hem een erg leuke jongen vind, maar gewoon niet verliefd was. Ik besloot om wel een keer met hem wat te gaan drinken en er over te praten. Ik wilde voor mezelf ook bevestigd krijgen dat ik niet verliefd was en dat ik hem 'alleen' maar leuk vond.

Na deze afspraak heb ik hem verteld dat ik niet verliefd ben. Het probleem is dus dat ik er echt geen vrede mee heb en het kan laten rusten. Ik vind het ook erg moeilijk hoe we nu verder moeten... Ik had namelijk gedacht dat het op zou luchten als ik hem vertelde niet verliefd te zijn en dat ik dan gewoon weer verder kon. Nu begin ik af en toe wel te twijfelen of ik niet meer voel en dat houdt me wel bezig.

Ik wil zeker de vriendschap behouden, maar we ervaren beiden wel een grote kloof tussen ons (sinds ik vertelde dat ik niet verliefd was). Voor hem is het ook lastig. Doordat we contact blijven houden kan hij dit natuurlijk  ervaren als een sprankje hoop. Wat is wijs? Contact blijven houden of afstand nemen?

Antwoord

Ja, zo kan het gaan. Je weet eigenlijk zeker dat je van iemand niet houdt. Je gaat ergens wat drinken om hem dat te zeggen en dan blijkt dat het je toch meer doet dan je van te voren had gedacht. Een verliefdheid hoeft bij beiden echt niet tegelijkertijd te ontstaan. Iemand is verliefd en een verliefde heeft altijd weer een hele mooie uitstraling en wel zo erg dat de ander daar na kortere of langere tijd toch een beetje van onder de indruk raakt. Als je hem toch best wel aardig vindt, waarom zou je dan toch niet van tijd tot tijd met elkaar om kunnen en mogen gaan? Je zult zien dat je dan òf meer naar hem toegroeit of verder van hem afgroeit en zodoende wijst de weg zich dan vanzelf. Geef die mogelijkheid van een relatie in ieder geval een kans!

Veel te vaak zie ik dat jonge mensen denken dat ze smoorverliefd moeten zijn en dat het al vooraf aan de eerste kennismaking helemaal duidelijk moet zijn. Bij de een gaat het op deze manier en bij de ander op weer een andere manier. Zeg eerlijk tegen hem dat die ontmoeting je toch wel wat gedaan heeft en dat je weliswaar (nog) niet verliefd bent, maar dat je het wel heel leuk vindt om nog wat meer met elkaar om te gaan. Dat hij dan een sprankje hoop heeft, daar is toch niets mis mee?

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid