Geheimhouding over verhouding

Ds. P.D.J. Buijs / 3 reacties

Vraag

Door mijn werk kom ik in veel thuissituaties. Ik werk bij een christelijke organisatie en kom hierdoor ook bij mensen uit onze eigen kerkelijke gemeente thuis. Nu doet er zich een heel moeilijke situatie voor waar ik mij geen houding in weet te geven. Ik kom bij een echtpaar waarbij ik voor de zorg van één van beiden kom (deze persoon heeft een ernstige ziekte), maar waar de ander al (openlijk) een verhouding heeft met iemand anders. Nu zit ik dus ook bij dit echtpaar in de kerk en vraag ik mij af wat ik hiermee aan moet? Ik weet het officieel vanuit m'n werk, maar het zijn ook mijn gemeenteleden. Moet ik hierover met de kerkenraad spreken? Hoe zit het met mijn geheimhouding? In ieder geval is er met de betreffende familie niet over te praten, want zij zullen het absoluut ontkennen dat het zo is.

Antwoord

Beste lezer,

Een netelige kwestie. Mogelijk aan paar handvatten:

-Probeer er toch eerst met de betreffende persoon over te spreken, zeker als het heel duidelijk is (u schreef over een (openlijke) verhouding). Echte bewijzen zullen moeilijk te ontkennen zijn; zeg eerlijk dat u/jij in grote gewetensnood wordt gebracht.

-Informeer in algemene zin bij de werkgever wat de geheimhouding concreet inhoudt. Hoe ver strekt dat? Heeft men eerder met een dergelijke situatie te maken gehad? Uiteraard komt het erop aan om de situatie volstrekt te anonimiseren - er mag geen herkenning zijn. Maar mogelijk kan de werkgever iets aangeven vanuit ervaringen in het verleden.

-In het uiterste geval (dus als het gesprek onder het eerste streepje genoemd, niet helpt) moet de weg van Mattheüs 18:15-17 verder worden gegaan: dat je iemand in de arm neemt om samen met deze broeder of zuster te spreken over wat zich heeft voorgedaan. Ziet de persoon het zondige van zijn/haar handelwijze in, dan wordt de kerkenraad niet ingelicht. Luistert de persoon niet, dan zal het aan de kerkenraad moeten worden gemeld, die verder overeenkomstig Mattheüs 18 moet handelen.

Laat het vooral een gebedszaak zijn. Ik zal een ander in zo'n situatie alleen maar kunnen benaderen, als ik eerst zelf als zondaar voor de Heere gebogen heb. Wijsheid gewenst - en die is bij de Heere te verkrijgen (Jakobus 1:5).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

ambtsgeheimgewetenoverspel
3 reacties
refogelisch
De enige oplossing is om met de persoon in kwestie zelf te spreken.
Het overbrengen naar anderen is strikt verboden, als zorgverlener heb je geheimhoudingsplicht tenzij de wet zou worden overtreden.
Natuurlijk een lastige positie waar met name je geweten opspeelt.

Sterkte!
refogelisch
De enige oplossing is zelf met de persoon in kwestie in gesprek gaan.
Het overbrengen van zaken naar anderen is strikt verboden, als zorgverlener heb je geheimhoudingsplicht tenzij de wet zou worden overtreden.

Begrijpelijk dat je hiermee worsteld gezien de gewetensvragen.

Sterkte!
mortlach
Het lijkt me dat als de reden dat de vraagsteller/ster dit weet uit professionele redenen voortkomt, ze zich daar als 'privé-persoon' niet mee moet bemoeien. De privé-persoon zou dit immers niet weten. Lastig, maar het lijkt me in deze situatie het enige juiste.

Het gezin waar je voor werkt heeft niet om deze inbreuk op hun privacy gevraagd, en om dat kennis die je hebt opgedaan tegen hen te gebruiken - hoe goed bedoeld ook - lijkt me niet de juiste weg. Je wilt uiteindelijk geen precedent scheppen waardoor mensen die hulp nodig hebben terughoudend zijn omdat ze niet op de discretie van de hulpverlener kunnen vertrouwen.

Maar hopelijk kan je werkgever je hier handvatten voor aanreiken.

Sterkte.