Dromen over vroeger

Eleos / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het komen dat als je getrouwd bent, je opeens zo veel droomt over dingen van vroeger (die in je gezin van herkomst fout zijn gegaan, bijvoorbeeld onbegrip, miskenning, isolering, ed).

Antwoord

Bedankt voor je open en eerlijke vraag. Het is niet zo eenvoudig om deze te beantwoorden. Een huwelijk is wel een van de grote en ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven. In de voorbereiding op het huwelijk gaat de aandacht en tijd naar het huwelijk, de grote dag. Alles wat erbij komt kijken, ook de voorbereiding op het delen van je leven met de ander. Veel van wat je dan bij je draagt, bijvoorbeeld zaken uit je verleden worden hierdoor naar de achtergrond gedrongen. Het is dan wat dieper weg gestopt: het is er nog wel maar je hebt er minder last van.

Als er na je huwelijksdag rust en ontspanning komt is de kans heel reëel aanwezig dat er weer ruimte komt voor datgene wat er nog zit. Dromen gebeurt in het onderbewustzijn en soms is het inderdaad een vorm van verwerking van gebeurtenissen. Hier begeef ik me op glas ijs, dus ga ik niet verder in op de functie van dromen. Wel is het zo dat als er rust komt er ook ruimte ontstaat waardoor onverwerkte zaken terug komen. Het is heel belangrijk dat je er aandacht aan geeft en er aandacht voor vraagt.

Erkenning geven begint bij je zelf. Lukt het je om bij jezelf te erkennen dat er nog pijnpunten liggen uit je verleden? Lukt het ook om er bij je man/vrouw aandacht voor te vragen? En als je er voor jezelf of samen niet uitkomt denk er dan over om nog iemand in vertrouwen te nemen waar je deze zaken mee kan delen. En als het heel diep zit, raad ik je aan om er in een paar gesprekken professionele hulp bij te vragen. Blijf er niet mee lopen, voor je zelf niet maar ook voor de ander niet!  En zeker als het huwelijk gezegend mag worden met kinderen is het heel belangrijk dat dit moeilijke stuk verwerkt is. Er is nog wel eens sprake van een roulerende rekening, dus dat er onbewust terug gevallen wordt in gedragingen die voor de pijn en moeite zorgde. Dus dat we ook vervallen in gedrag wat maakt dat het kind beschadigd wordt.

Door de pijn en moeite heen gaan geeft in veel gevallen herstel en dit wens ik je van harte toe.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer