Besnijdenis en verbond

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen, waarvan ik het antwoord niet op deze site heb kunnen vinden. Waaruit blijkt dat de besnijdenis heen wees naar Christus? Anders kun je volgens mij ook niet zeggen dat de besnijdenis is afgedaan door Christus, het bloedige is afgedaan. Is dit niet een 'loos' argument als niet al vooraf duidelijk was dat de besnijdenis heen wees naar Christus? Waar vinden we dit in de Bijbel? Voor wie gold de besnijdenis? Dit heeft namelijk grote gevolgen voor de inhoud van het verbond, ook in de huidige kerken. Wat wordt er precies beloofd en aan wie, ook bij de huidige (kinder)doop. Waar is dit terug te vinden in de Bijbel? In de belijdenisgeschriften (NGB en HC, vb. vraag 74) worden een aantal heel expliciete uitspraken over de kinderdoop gedaan. Waar ik wat moeite mee heb, is dat deze niet altijd terug te voeren zijn op de Bijbel, waar dit niet zo expliciet wordt genoemd. Hoe komt men dan toch aan deze opvattingen, aangezien ik veronderstel dat deze gegrond zijn op Gods Woord? Ik vind het allemaal erg verwarrend, voor elk standpunt is iets te zeggen en ik hoop dat u mij kunt helpen met een antwoord op deze vragen.

Antwoord

Op de website van ds. Den Boer wordt op al deze vragen vrij diep ingegaan. Zie ook: Doop van de besneden Paulus