Huize Belials

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik woon sinds kort op kamers in Utrecht vanwege mijn studie. Nu is dit al een zondige stad waar ik mij als reformatorische jongere erg eenzaam voel; de zonde is hier niet verborgen! Nu is het zo dat het zelfs in mijn huis op mij afkomt! Een van mijn huisgenoten heeft zijn kamer namelijk Peters Porno Palace genoemd, en wat er allemaal binnen gebeurt wil ik geeneens weten. Als ik er over wil beginnen dat dit niet kan, wordt er lacherig over gedaan. Ons huis wordt zo een huize Belials! Ik weet wel dat we wel in de wereld moeten leven maar niet van de wereld mogen zijn zoals de Bijbel zegt, maar ik vind het erg moeilijk. Ook maak ik mij erge zorgen om deze huisgenoot. Zo gaat hij toch verloren, wat kan ik voor hem doen? Is er iemand die hem met zijn verkeerde manier van omgaan met seksualiteit kan helpen?

Antwoord

Beste onbekende vriend(in),

Ik kan me goed voorstellen dat je met je vragen richting je huisgenoot je erg onbegrepen voelt. Als dit voortkomt uit de vreze des Heeren, dan is er echter Eén die je wél begrijpt. En dan sta je heel sterk, juist in je zwakheid. Probeer daarom in zijn richting niet sterk te wezen of stoer ‘reformatorisch’ te doen, want dan bereik je precies het omgekeerde. Wees omgekeerd niet bang voor zijn stoerheid, want dat is alleen maar een geprononceerde  vorm van volkomen leegheid en diepe verlegenheid. Eigenlijk een heel beklagenswaardig iemand! Om medelijden mee te krijgen, te hebben en te houden. Maar dan gaat het om liefde. Daarmee gepaard gaat wijsheid, om geen parels voor de zwijnen (bijna letterlijk) te werpen. Als je hem de liefde van de Heere mag voorleven, wordt hij ontwapend (al lijkt hij zich nog meer te wapenen). Ik ben dankbaar dat je schrijft dat je je zorgen maakt om deze huisgenoot. Als dit werkelijk zo is, dan moet er plaats zijn voor deze liefde. Doceer en doseer deze liefde van God nooit in eigen kracht of eigen wijsheid. En als iemand wijsheid ontbreekt en deze van Hem begeert, dan verwijt God niet, maar geeft mild (Jak. 1:5).

Het kan ook zijn dat je reageert zoals je reageert omdat je in feite bang bent voor jezelf. Dit laatste is begrijpelijk, maar breng dit dan wel bij de Heere, die je krachtig doet zijn in Hem en in de sterkte van Zijn macht (Ef. 6:10). Als dit niet het geval is, dan voelt hij je angst en wordt zijn lacherigheid (verlegenheidsgevoel) tot lachen (overwinningsgevoel).

Eigenlijk heb je als jongere van reformatorische huize ô een geweldige roeping en opdracht gekregen. Om dankbaar voor te zijn! Wie ben je dat je dit doen mag?! Denk aan het eenvoudige joodse dienstmeisje in het huis van Naäman de Syriër (heiden).

Er is voor deze mensen zeker professionele hulp, maar dan moet zo iemand dit wél willen. En ik denk dat je dan eerst een vertrouwensrelatie met hem moet opbouwen. Vanuit onze gezindte kun je hem dan verwijzen naar Dr. J. van der Wal (psycholoog) en anderen, in Dordrecht, van de stichting Eleos.

Van harte sterkte! En zie dit ook als een training om een geoefend wetenschapper te worden in onze hedendaagse culturele context.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Nagekomen reactie: Ik las de vraag van 13-11-2007 over de jongere op kamers in Utrecht die in zat over zijn huisgenoot. Mag ik hem of haar via deze weg -als hij/zij dat tenminste nog niet al zelf gedaan heeft- adviseren om lid te worden van een christelijke studentenvereniging? Je leert dan mensen kennen die in dezelfde situatie zitten als jij, en van en aan wie je een hoop kunt leren. Ik heb er in mijn eigen studententijd veel aan gehad om christenstudenten om me heen te hebben. En het was daarnaast ook gewoon gezellig