Storingsdiensten in de weekenden

Ds. A. van Wijk / 4 reacties

Vraag

Ik zit met een vraag over werken op zondag. Ik hoop binnenkort te trouwen en te verhuizen en daarbij ben ik ander werk aan het zoeken in de streek waar we gaan wonen. Nu is het zo dat ik een goede baan heb gevonden als elektromonteur bij een groot bedrijf dat in het groot gedeelte van het land het elektriciteitsnet beheert. Mijn vraag is, kunt u mij bijbelse handreikingen en/of uw eigen mening geven over het storingsdiensten draaien in de weekenden. Voor zover ik geïnformeerd ben zal het alleen moeten als er echt problemen zijn met elektriciteit, waarvoor je dan opgeroepen wordt. In hoeverre kan ik dit (storingsdienst in de sector elektriciteit) zien als "werken der noodzakelijkheid"? Hartelijk dank!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je kunt op dit soort vragen in Gods Woord geen rechtstreeks antwoord vinden, omdat wij in een tijd leven waarin er sprake is van een nieuwe situatie. Wel is het uitgangspunt duidelijk: De rustdag is een geschenk van God, en is daarom een heilige zaak. Het moet dus verantwoord zijn hoe we hier mee omgaan, dat is jouw en mijn uitgangspunt.

De elektriciteitsvoorziening op zich wordt heel breed gebruikt, ook door mij, en vergemakkelijkt allerlei zaken op de rustdag voor velen. Als het alleen een beperkt aantal keer is, dat iemand voor storingsdienst beschikbaar is om gevaar en grote hinder weg te nemen, dan denk ik dat je het aan het eigen geweten mag overlaten en kan ik niet zeggen, dat ik het onverantwoord vind. Denk je zelf dat je verkeerd aan doet, dan is er van afzien de weg.

Als iemand veel aan de beurt is, denk ik niet dat dit verantwoord is, want dan ligt er teveel last op dezelfde schouder en wordt de zondagsrust van de betrokkene geschaad. Zijn het storingen die niet met het net, maar met productie te maken hebben, ligt het ook anders dan in het geval dat je schetst. Bijvoorbeeld onderhoud aan een scheepsinstallatie op zondag om maandag te varen, of een fabriek te laten doordraaien, vind ik een ander verhaal dan zorgen dat mensen niet in de kou en in het donker zitten, om maar wat elementaire zaken te noemen. Het vereenvoudigt ook de erediensten als de nutsvoorzieningen werken.

Ik hoop dat je een beslissing zult nemen die je zelf verantwoord vindt voor het aangezicht van de HEERE.

Ds. A. van Wijk

Lees meer artikelen over:

noodzakelijkheidzondag
4 reacties
zeeland
6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de 7e dag is de sabbatdag geheiligd door God.
Je moet het zelf verantwoorden, maar ik zou het niet doen of ze moeten de garantie geven dat het echt alleen in uiterste gevallen is. Kun je misschien in je contract laten zetten.
De praktijk is echter dat als de stroom uitvalt, mensen gaan bellen, want anders kunnen ze niet wassen, tv kijken etc. (een vriend van mij is ook storingsmonteur)
Natuurlijk zijn er ook wel gevallen dat het noodzakelijk is, maar de meeste mensen willen gewoon direct geholpen worden, zeker mensen die geen rustdag houden.
Sterkte met je keuze in ieder geval!
waldboy
-dat ik een goede baan heb gevonden-

Als je zondags ook zult moeten werken en je hebt daar bedenkingen tegen dan kan het nooit een goede
baan zijn.
MUS
De discussie van sabbat - zondag wil ik hier niet openen. Wel een paar relativerende opmerkingen t.a.v. je probleem:
De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat.
Zei Jezus niet: Welk mens onder u die één schaap heeft, zal het niet, als het op een sabbat in een kuil valt, grijpen en eruit tillen?
Het lijkt me dat de storingsdienst in dit verlengde ligt.
sydneylover
Beluister de prachtige uitleg die ds. M.M. van Campen nav. zondag 38 over dit onderwerp heeft gegeven. Belangrijkste strekking: een christen HOEFT niets op de sabbat. Dat is heel anders dan iets niet mogen.

Ik ben geleidelijk de waarde van de rustdag gaan inzien, in mijn tienerjaren was dat bepaald niet het geval, maar als je een gezin krijgt, je werk, familie en sociale contacten hebt, dan ben ik de Heere dankbaar voor het geschenk van de rustdag! Een dag niets hoeven, maar besteden aan rust, de naaste en Zijn dienst.

Tja, en waarom zou een storingsmonteur niet op zondag mogen uitrukken en een brandweer/arts/verpleegkundige wel? Met 'werken der barmhartigheid' onderscheiden ben je er niet, want dat opent pas de discussie... daarin geldt volgens mij de vrijheid van Romeinen 10: wat voor de een te ver gaat is voor de ander geen probleem.

Heel praktisch zou je kunnen aangeven dat je omwille van kerkgang, zondagsrust etc. zo min mogelijk ingezet wilt worden.
Tegelijk zou je aan je werkgever kunnen aangeven dat je ter compensatie op andere tijden eventueel extra inzetbaar bent. Dat laatste als suggestie, ik kan natuurlijk niet inschatten of dat gaat werken en of je werkgever daarin mee wil gaan. Maar doorgaans is daar wel wat ruimte, immers zullen er andere collega's zijn die bijvoorbeeld op zaterdagmiddag geen storingsdiensten willen draaien omdat ze voetballen of iets anders.

Maar geef niet te snel en te simpel de zondagsrust op, de rustdag is door de Heere niet voor niets ingesteld! En de theorie van een andere dagvan de week daarvoor gebruiken lijkt mij in de Nederlandse werkweek toch tamelijk theoretisch van aard. Ook seculiere mensen hebben doorgaans de zondag als rustdag..