Aangerand door jongen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente is een jongen die al een paar keer aan me gevraagd heeft of ik verkering met hem wil. Ik heb steeds nee gezegd. Ik heb er ook bij gezegd dat we gewoon vrienden willen zijn, maar hij dringt erg op me aan. Een poosje geleden waren we op vereniging en als dat afgelopen is dan kletsen we buiten nog wat na, enzo. Hij was er ook en langzamerhand ging iedereen naar huis en ik wilde ook gaan. Toen wegfietste kwam hij me achterna en zei dat hij me iets moest vragen. Ik zocht er in eerste instantie geen kwaad achter, want we zouden gewoon als vrienden met elkaar omgaan. Maar hij kwam heel dicht bij me en pakte me vast en begon me steeds aan te raken. Ik zei dat ik dat niet wilde. Opeens begon hij me te zoenen en ging hij met zijn handen in mijn blouse. Ik trok natuurlijk terug, maar hij ging gewoon door en wilde me telkens zoenen. Toen ging hij met zijn handen onder mijn rok. Ik duwde hem weg en toen stopte hij en zei dat het hem erg speet en dat het nooit meer zal voorkomen. Ik vind het echt vreselijk. Ik denk dat ik niet kan spreken over aanranden, maar hij heeft wel heel de tijd aan me gezeten. Weet u misschien raad?

Antwoord

Die jongen is echt veel te ver gegaan. Er is wel degelijk sprake van aanranding. Hij heeft je lichaam aangeraakt op een moment dat je kwetsbaar was (je was immers alleen onderweg naar huis) en bovendien heb je duidelijk aangegeven dat je dat niet wilde. Ik vind dit echt heel erg voor je. Jij hoeft je absoluut niet schuldig te voelen. Het is helemaal zijn schuld. Gelukkig is het geen verkrachting geworden. We spreken van verkrachting als iemand ook daadwerkelijk seksueel contact heeft. Maar dat je je daar vervelend over voelt, is goed te begrijpen. Maar nogmaals, maak jezelf geen enkel verwijt. Hij is de schuldige.

Misschien is het toch goed om daar met iemand die je vertrouwt, eens over door te praten. Daarmee zet je het op een rijtje en dat lucht toch op. Je zou hem zelfs kunnen aangeven bij de politie. Je zou hem als je daar tenminste de moed voor hebt, ook een kort briefje kunnen schrijven dat je je erg bedreigd hebt gevoeld. Je zou hem ook kunnen wijzen op het feit dat je er een vraag over gesteld hebt op Refoweb, dan kan hij het zelf nog eens nalezen. Wat hij gedaan heeft, kan en mag niet en mag nooit! Een klein lichtpuntje is dat hij heeft gezegd dat het hem speet, daarmee geeft hij aan dat hij fout is geweest.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik