Judas de antichrist

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of Judas wat te maken heeft met de antichrist. Vaak wordt de antichrist in verband gebracht met het Romeinse Rijk of de Europese Unie, maar zou Judas niet de antichrist kunnen zijn, gezien zijn verraad en zijn joodse afkomst?

Vraag 2: Ik ben bezig om de Bijbel van begin tot eind te lezen en ik ben nu bij 2 Thessalonicenzen 2. Hierin wordt gesproken over de antichrist. Nu vind ik dat best een lastig stukje om te begrijpen. Wat wordt er bedoeld met de antichrist? Moet je het echt zien als een persoon? Of moet je het zien als de drie vijanden (de wereld, ons eigen vlees en de duivel)? Pas zei iemand tegen mij: “Ik ben niet bang dat de wederkomst snel komt, want de antichrist is er nog niet.” Persoonlijk denk ik niet dat je er zo over kunt denken omdat je altijd bereid moet zijn voor de wederkomst. Maar ik snap niet helemaal met welk doel dit geschreven staat. Wellicht wordt het misschien wel duidelijk als ik weet wat er bedoeld wordt met de antichrist.

Antwoord

De apostel Johannes schrijft in 1 Johannes 2:18: “Kinderen, het is het laatste uur; en zoals u gehoord hebt dat de antichrist eraan komt, zijn er ook nu al veel antichristen gekomen, waaruit wij weten dat het laatste uur is.” Hij noemt antichristen en dé antichrist. Op dat moment zijn er veel antichristen. Het gaat dan om dwaalleraars. Daaronder zou je ook Judas kunnen scharen. In ieder geval is duidelijk dat hij wel antichristelijk gehandeld heeft.

Het denken over de antichrist wordt vaak verbonden met wat we in Openbaring 13 lezen. Daar heb je een beest dat opkomt uit de zee en een beest dat opkomt uit de aarde. Het eerste wordt gezien als een politieke macht en het tweede als de antichrist. Aangijpend om te lezen dat wie dat laatste beest niet aanbidt, gedood zal worden.

Duidelijk blijkt dat je met antichristen en de antichrist in de religieuze sfeer zit. Het gaat om een andere leer ten aanzien van Christus en om het aanbidden van het beest.

Ik denk, het Romeinse rijk komt wel dicht bij een antichrist. Want daar ging het erom dat er goddelijke eer ook aan de keizer werd gebracht. Wanneer je dat niet deed werd je gedood. Bij de EU is daar op dit moment geen sprake van. Kennelijk komt er eenmaal de antichrist, die zich als religieus wereldleider zal laten aanbidden.

Belangrijk om Christus te kennen en je aan Hem toe te vertrouwen. Hij is overwinnaar van alle machten en krachten. In Hem zijn we meer dan overwinnaars.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

antichrist