Kritiek op dominee Overduin

Redactie Refoweb | 1 reactie | 08-11-2011| 14:26

Vraag

Rond 1920 had een aantal gemeenteleden kritiek op (de leer van) dominee Daan (Overduin). Weet u wat deze kritiek was, want ik kan het niet vinden?


Antwoord

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2824 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
1a2b3c
08-11-2011 / 18:31
Ik heb de urls even vluchtig doorgelezen en er komen heel wat 'wijzen en verstandigen' aan het woord.
Voor zover ik begrijp vond men de gebroeders Overduin te eenzijdig.
Het aanbod van genade moet dogmatisch kloppen dus dan krijg je te maken met 'een wil van besluit en een wil van bevel'. Dat noemden de broers Overduin: “knoeierij van Hellenbroek”.
Mag je het evangelie vrij aan aanbieden of moet je rekening houden met de uitverkiezing?

Uiteindelijk gaat het erom hoe het in de Bijbel staat, en die is eenzijdig als het gaat om het aanbod van genade & dogmatiek m.b.t. de ongelovigen.
Jezus en de apostelen preekten een vrij aanbod van genade voor iedereen die wil, en nergens lees ik dat daar de leer bijgesleept werd.
Maar wijzen en verstandigen kunnen het vrije aanbod van genade niet rijmen met de uitverkiezing en in plaats dat ze het kinderlijk geloven, komen er allerlei theologieën.
De één gaat nog verder dan de ander, alsof de mens in staat is Gods ondoorgrondelijke wegen te verklaren. Rom.11:33.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Door geloof, uit geloof en in geloof

Aan ds. J. D. Heikamp. Een vraag over de woorden: door geloof, uit geloof en in geloof. Deze woorden kom ik wel eens tegen als ik in de Bijbel lees. Ook in Romeinen 3: 25-31, daar staat: “Welken God v...
Geen reacties
08-11-2010

Zegen na leesdienst

In  onze kerk is het me opgevallen dat alleen de dominee de gemeente zegent tijdens het gebed. Als we geen dominee hebben en er is een leesdienst door een ouderling, gebeurt dit niet. Wat zit daar pre...
Geen reacties
08-11-2017

Dubbele hersenbloeding na spoedkeizersnede

Ik ben acht weken geleden bevallen van ons vierde kindje door middel van een spoedkeizersnede. Tijdens deze keizersnee kreeg ik een dubbele hersenbloeding, doordat ik het HELLP-syndroom had. We leven ...
4 reacties
08-11-2010
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag