Bidden voor priester van het gezin

Ds. A. Versluis / 2 reacties

Vraag

Waarom wordt er regelmatig gebeden voor vaders op hun werk en moeders in het gezin? Wanneer je als man zijnde trouwt, krijg je de rol van "priester van het gezin" mee. Dit is een zware en verantwoordelijke taak, zeker in een gezin met opgroeiende kinderen. Toch wordt er in het kerkelijk gebed nooit kracht gevraagd voor de vader om deze rol te vervullen. Waarom wordt er wel voor de moeders in het gezin gebeden, maar niet voor de vaders in het gezin? Ik weet dat het rollenpatroon zo verdeeld is dat moeders (vaker) thuis zijn, maar vaders hebben hierin toch ook hun eigen specifieke en zeer moeilijke taak? Waarom bidt een predikant hier niet voor?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je noemt een belangrijk punt: de plaats van de vader in het gezin, om samen met zijn vrouw de kinderen op te voeden tot Gods eer. Daar is inderdaad gebed voor nodig, persoonlijk en in de gemeente. Maar je opmerking dat hier niet voor gebeden wordt, herken ik niet. Ik probeer dat zelf met enige regelmaat wel te doen en ik weet dat ook van verschillende collega’s. Als je het idee hebt dat een predikant steeds wel voor de moeders, maar niet voor de vaders bidt, lijkt het me goed dat je dat met de betreffende predikant zelf bespreekt. Want het is zeker nodig.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ede
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

biddengezin
2 reacties
MUS
Zeker in onze tijd kun je ook bidden voor vaders in hun gezin en moeders op hun werk!
Overigens is een (gelovige) moeder ook een priester in het gezin, al blijft de man de hoofdverantwoordelijke.
...Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader... (Op. 1:6)
adriano313
Misschien gebed vragen voor beide
Koningen om met Christus mee te regeren en priester om te offeren (aanbidding en gebed)
Jezus was immers ook koning en priester (naar de ordening van melchizedek). Hij doet het <u>dagelijks</u> voor ons

Het zijn echte nadenkers en een Bijbelstudie waard