Vriendschap verbreken

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Veldman in Grafhorst. Ik las uw antwoord van 19 september. Ik ben niet de vraagsteller, maar ik worstel enorm met een vergelijkbaar probleem. Hoe moet ik er tegenaan kijken als iemand zijn vrouw verlaat en daarin volhardt en trouwt met een ander? Moet ik dan uit christelijk oogpunt bevriend blijven met die man of mag je dan op grond van de Bijbel juist die vriendschap verbreken? Iemand zei tegen mij dat hij uit christelijk oogpunt bevriend wil zijn en blijven met die man. Maar ik kan dit echt niet begrijpen. Ik meen hiervoor ook antwoord in de Bijbel gevonden te hebben in Mattheus 18. Kunt u me raad geven?

Antwoord

Beste vragensteller(ster),

Wat is er de oorzaak van waarom deze man zijn vrouw meende te moeten verlaten? Maar afgezien daarvan, in Mattheus 18 gaat het over de uitoefening van de tucht. Dan is de vraag of u, wat we lezen in Mattheus 18, ook in de praktijk heeft gebracht door een persoonlijk gesprek te hebben gehad met de man in kwestie? Ik neem ook aan dat die man een christen is en aan te spreken is op het gezag van Gods Woord in ons leven. Als dat allemaal zo is, dan heeft u hem in dat gesprek duidelijk proberen te maken dat hij deze gang in zijn leven niet verantwoorden kan in het licht van de Gods Woord. En dan heeft u hem ook gezegd, dat als hij volhardt in die zonde, dat dat zijn eeuwig behoud in de weg zal staan.

Als zo de tucht wordt uitgeoefend of uitgeoefend is, kan dat alleen uit liefde omdat je niet wilt dat de ander, die in de zonde leeft, verloren zal gaan. Het dient tot behoud van de ander. Als hij zijn weg, die hij meende te moeten gaan, niet verantwoorden kan voor Gods Aangezicht dan zou u het stof van uw voeten af kunnen kloppen en zeggen dat u er verder geen heil in ziet om de vriendschap nog voort te zetten. Tegelijk maakt u ook duidelijk dat er altijd nog, na oprechte schuldbelijdenis voor de Heere, vergeving van de zonden mogelijk is, in het bloed van Christus dat immers reinigt van alle zonde.” ( 1 Johannes 1) en u voor hem zult blijven bidden.

Als een ander toch meent, ondanks alles, de vriendschapsband niet te kunnen verbreken, dan zal hij of zij zich ook vrij moeten maken naar die man toe. Dan zal er ook niets goed gepraat kunnen en mogen worden.

Ik hoop dat ik met dit antwoord u nog wat verder heb kunnen helpen als een gedeeltelijke aanvulling op het andere gegeven antwoord waar u op heeft gereageerd.

Ds. R. Veldman,
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

relaties