Bijbelstudie tijdens verkering

J.M. Strijbis / 3 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hebben nu enkele maanden verkering. We merken dat we steeds meer naar elkaar toe groeien. Ook hebben we steeds meer diepere gesprekken over het geloof, etc. Nu leek het ons fijn om een soort Bijbelstudie samen te doen. Hiervoor willen we dan ook boeken gebruiken. Heeft u misschien tips welke boeken wij misschien kunnen behandelen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Mooi dat jullie merken dat jullie relatie zich verdiept. Fijn ook dat jullie Gods Woord ter hand nemen en jullie daar een stuk verdieping bij zoeken. Je begrijpt natuurlijk dat er heel veel op de markt is. Ik weet ook niet of je het Oude Testament of het Nieuwe Testament wilt bestuderen. Wat mij in ieder geval helpt zijn de kanttekeningen. Die geven vast een mooie eerste uitleg. Daarnaast gebruik ik graag de Bijbelverklaring van Matthew Henry, de tweedelige. Er is ook een oorspronkelijke versie van ik meen acht delen, maar de tweedelige is goed beknopt. ISBN nr. 90-336-0286-5 en 90-336-0306-3. Behoorlijk prijzig.

Verder het handboek voor Bijbelonderwijs van Drs. P. Cammeraat "LEREN EN LEVEN", ISBN 90-6140-323-5. Dit laatste werk bestaat uit vier delen. Ook behoorlijk prijzig. Mogelijk kun je dit bij iemand lenen. Er is op dit gebied nog veel meer, maar dit vind ik heel goed.

Dan zijn er natuurlijk goede boeken die losse bijbelboeken behandelen. Ds. P. den Butter heeft drie boeken geschreven over de konigen van Israël en Juda.

Ds J. Westerink heeft handzame en betaalbare boeken geschreven over de twaalf profeten, verschenen bij Buijten & Schipperheijn. Elk hoofdstuk sluit hij af met enkele vragen.

Ds C. den Boer heeft mooie boeken geschreven over brieven van Paulus, zoals Timotheüs en Galaten. Ook hij sluit elk hoofdstuk af met gesprekvragen.

Ik denk hier ook aan een Bijbelstudie over de Efezebrief van Ds. C. G. Vreugdenhil, "Onnaspeurlijke rijkdom", uitgegeven bij Groen in Leiden. Dit is maar een kleine greep uit wat er allemaal is, maar wat wel goed en verantwoord is.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben. Heel veel zegen bij het onderzoek van de Schriften.

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

bijbelstudie
3 reacties
TJH
Ds R van Kooten heeft ook mooie Bijbelstudie boekjes geschreven over de brieven van Paulus.
Orchidee
Ik zou eerst kijken wat je persoonlijk graag wilt, wil je alleen een boekje, wil je iedere dag een stukje waarbij je ook een stukje bijbel leest, wil je alleen verdieping van bijbelteksten, of iets waar vragen bij staan...
als je dat weet kan je verder gericht kijken wat je wilt.

Er zijn ook eenvoudige dunne boekjes over bijbelboeken van max lucado,
deze heeft nog meer bijbelstudie boekjes geschreven.

Wat ik persoonlijk mooi vind en wat ook bijzonder geschreven is over huwelijk is van ds van Kooten en dat is het 1e deel van de 2delige serie over het 7e gebod.

Misschien eens samen naar de boekwinkel en kijken wat jullie beiden aanspreekt?
MUS
Geweldig dat jullie je daarin willen verdiepen!