Spierpijn in nek

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Sinds enkele dagen heb ik last van vreselijke spierpijn rechts achter in mijn nek, net onder mijn schedel. Daardoor kan ik mijn hoofd nauwelijks meer bewegen. Zo een- of tweemaal per jaar heb ik wel eens last van spierpijn in mijn nek, meestal als onderdeel van een lichte griep. Na verloop van tijd gaat het dan over. Ditmaal is het extreem en neemt de pijn juist toe. Griepverschijnselen heb ik nauwelijks. Warmte en pijnstillers verlichten vrijwel niet. Wat kan het zijn en wat kan ik er tegen doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Op afstand is het lastig te beoordelen wat er precies aan de hand kan zijn. Als het net onder de schedelrand zit zal het waarschijnlijk gaan om de aanhechtingen van de monnikskapspier. Zoals je zelf al schrijft gaat het dan om spierpijn. Dat komt vaak voor op deze plek. De oorzaak is niet altijd duidelijk. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: verkeerde (werk)houding, stress of bijvoorbeeld een probleem in de wervelkolom. Griep kan uiteraard ook spierpijn geven. Wil je meer duidelijkheid, dan zou je even langs de huisarts kunnen gaan. Naast warmte en pijnstilling kan massage helpen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

nekspierpijn