Geen uitkomst meer zien

Ds. M.W. Muilwijk / 2 reacties

Vraag

Wat te doen als je alles, je hele leven, je toekomst niet meer ziet zitten. Geen uitkomst meer ziet. Ook niet meer in het schoolleven. Je gedachten nergens of heel moelijk bij kunt houden, zelfs onder de preek. En tegen niemand iets durven te zeggen. Niet weten hoe je je vertrouwen en hoop op God moet stellen...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster

Je stelt een indringende vraag “wat moet ik doen?” met een beschrijving hoe je jezelf voelt. Ik denk niet dat ik met mijn antwoord een alles omvattende oplossing kan bieden. Verwacht dus geen volledig dekkend antwoord van mij.

Eigenlijk heb ik een aantal vragen voor jou, voordat ik je probeer wat richtingen te wijzen. De eerste vraag is: wanneer is het gevoel dat je alles niet meer ziet zitten, begonnen? Kun je concreet aanwijzen of een gebeurtenis ertoe heeft geleid dat je jezelf zo voelt? Of is het gewoon iets dat langzamerhand is gegroeid?

Mijn tweede vraag is of je ook lichamelijke problemen hebt: ben je veel ziek of heb je steeds terugkerende lichamelijke klachten? Ben je gespannen of tob je veel? Voldoe je niet aan bepaalde verwachtingen die je jezelf hebt gesteld of die anderen aan je stellen?

Mijn derde vraag is of er nog dingen zijn waarmee je gewoon blij om bent of die je leuk vindt? Of heb je het gevoel dat echt je hele leven zinloos is?

Vanuit de antwoorden op deze vragen zou ik je wat concreter richtingen kunnen wijzen, maar in elk geval hoop ik dat de volgende overwegingen je wat lucht geven.

Ik krijg uit je vraag het idee dat je voor jezelf alles moet en voor je gevoel niets kan. De grootste troost die ik je kan geven, is dat zulke mensen welkom zijn bij de Heere! Lees maar eens de rijke belofte van de Heere in Psalm 34:19; Psalm 147:3; Jesaja 61:1. Bij de Heere moet je niets en hoe minder mensen in eigen oog kunnen, hoe meer God hen kan geven: en God geeft graag! Als je denkt dat jij niet op God kunt hopen en vertrouwen, dan is dat voor God geen verhindering om jou hoop en vertrouwen te geven; jij ziet God misschien niet, maar God ziet jou wel!

Dus als je vraagt “wat moet ik doen?” zou ik willen zeggen: stop met iets te moeten en stop met te denken dat je het niet kan, want voor God is dat ten diepste niet belangrijk: Hij wil je alles gratis schenken.

Verder zou ik antwoorden: denk eens na over de vragen die ik heb gesteld. Belangrijk is wel dat je er met iemand over praat: dat is heel moeilijk voor je, zo begrijp ik uit je vraag. Misschien ben je bang om mensen tegen te vallen, om af te gaan voor mensen. Maar voor God gaat niemand af en God weet precies hoe wij zijn, dus wij zullen God nooit tegenvallen. Dat mag je vasthouden als je met iemand in gesprek gaat. Als je dat doet- en dat zou heel goed zijn, maar er moet niets- wees dan eerlijk; dat helpt het beste.

Als je liever anoniem je persoonlijke dingen wilt neerleggen, ben ik ook bereid om vanuit jouw meer concrete verhaal via Refoweb naar je te luisteren. Het is dan wel van belang dat je voor jezelf helder probeert te krijgen, wanneer deze gevoelens begonnen zijn en waarin je gevoel naar buiten komt (of je ook lichamelijke klachten hebt) en of je werkelijk niets meer ziet zitten. Houd in elk geval voor ogen dat voor je Schepper jij waardevol bent en dat je Hem nooit tegenvalt; God hoeft niets (ook geen vertrouwen of hoop) van ons te krijgen, maar wil zo graag alles aan ons schenken.

Ik hoop op deze manier iets van een antwoord te hebben gegeven.

Sterkte in alle dingen,
M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

depressieftoekomsttroost
2 reacties
mortlach
Via je huisarts een doorverwijzing naar een psycholoog om je depressie - wat me zeer waarschijnlijk lijkt - te bespreken lijkt me een zeer goed idee.
12345
De dingen die je omschrijft zijn erg herkenbaar (geweest) voor me. Gelukkig mag het na hulp van een psycholoog en therapie weer stukken beterder met me gaan. Hoe moeilijk het ook is, zoek hulp! Zij zijn er voor je om je te helpen! Je verdient het niet om je zo ongelukkig te voelen! Veel sterkte!