Intimiteit in je a.s. huwelijk

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Beste Refoweb, complimenten voor jullie site. Ik heb een vraag. Mijn verloofde en ik hopen over een half jaar te gaan trouwen. Daardoor bereid je je voor op de grote dag, maar ook daarna. Bijvoorbeeld de huwelijksnacht, hoe zal dat gaan, enzovoorts. Weten jullie mischien een praktisch christelijk boek (over seks/huwelijksnacht) voor stellen die op het punt staan om binnenkort met elkaar te trouwen? Daarnaast zien we het krijgen van kinderen als een zegen van de HEERE. Maar toch zouden we het liefst nog even geen kinderen willen krijgen, dit i.v.m. een psychisch probleem/achtergrond en het genieten en wennen aan elkaar. Is het verantwoord om in dit geval pil of condoom te gebruiken? Of zullen we ons dan moeten onthouden? Met de wetenschap dat je weet dat specialisten in de gezondheidszorg hebben geadviseerd dat het niet wenselijk is om gelijk zwanger te raken. Graag zou ik hier een advies over willen hebben.

Antwoord

Goed, dat jullie zo zorgvuldig nadenken over de intimiteit in je a.s. huwelijk. Goede boeken hierover zijn o.a.:

-Samen genieten, Gids voor groei in je seksuele relatie (Piet Wagenaar, red., 2006);

-Echtgenoten, Praten over seksualiteit (Gerry Velema-Drent, 2005).

In het eerstgenoemde boek komt ook het thema gezinsvorming uitgebreid aan de orde.

Heb je er ook aan gedacht om een huwelijkscatechese te volgen? Ook daar komt het onderwerp seksualiteit aan bod.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

2 reacties
dkw
Wat is het doel van onthouden van gemeenschap? Geen kinderen krijgen!
Wat is het doel van de pil of condoom? Geen kinderen krijgen!
Dus exact hetzelfde doel.

In het huwelijksformulier staat ook dat de man met verstand bij z'n vrouw moet wonen, dat houd ook in dat de vrouw geen broedmachine is maar hier verantwoord mee om gaan.
Als het volgens medici niet verantwoord is denk ik dat je deze gewoon moet volgen, je mag jezelf ook niet onnodig in gevaar begeven.
Lijss84
Heel goed dat jullie hier goed over nadenken! Wij vonden het ook heel belangrijk om elkaar als man/vrouw goed te leren kennen voordat je de rol van vader/moeder meteen op je neemt. Dan heb je een stevige basis voor later! Er komt genoeg op het huwelijk af.
Wij hebben het boek 'samen in gesprek' van ds. R van Kooten gelezen in onze verkeringstijd. Het eerste boek van Piet Wagenaar is ook een goede aanrader.