Superhelden in de Bijbel

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Kunnen wij spreken van superhelden in de Bijbel?

Antwoord

In de Bijbel lees je verschillende keren over helden. Ook wordt de Heere een held genoemd. Jeremia 20:11: De HEERE is echter met mij als een machtige Held. Zefanja 3:17: De HEERE, uw God, is in uw midden, een Held, Die verlossen zal. De gelovigen in Hebreeën 11 worden wel geloofshelden genoemd.

In de kinderboekenweek 2011 (5-15 oktober)  gaat het over superhelden en heldenmoed. Volgens Wikipedia is een superheld een fictief karakter dat veel voorkomt in strips, films en televisieseries.

Het lijkt mij het veiligst om niet te spreken over superhelden in Bijbel. En zeker niet –wat ook gebeurt– Jezus als superheld. Op die wijze wordt de Heere Jezus eerder naar beneden gehaald, dan geëerd en geprezen.

Ds. W. G. Hulsman