Daad, praat, gelaat, gewaad

Ds. G.A. van den Brink / 10 reacties

Vraag

Een christen moet herkenbaar zijn aan daad, praat, gelaat, gewaad. Prachtige woorden, maar wat houd "gelaat" nu in? Ik heb de gelijkenis van Luk. 18 opgezocht, daar staat dat de tollenaar zijn gezicht niet wilde opheffen; maar een ''naar-beneden-kijkend-christen'' wordt juist ook vaak afgewezen. Andere uiterlijkheden houden vooral verband met daad lijkt me. Kunt u hierop reageren?

Antwoord

Beste vragensteller,

De opsomming van daad, praat, gelaat en gewaad is bekend. Maar is het ook bijbels? Jezus waarschuwt ervoor om niet zoals de geveinsden, je gezicht te mismaken door droevig te kijken. Hij roept op: “zalf uw hoofd en was uw aangezicht” (Matth. 6:16-18). Met andere woorden: gedraag je als een gewoon mens. God ziet naar het hart, niet naar je gelaatsuitdrukking.

In de tweede eeuw schreef een ons onbekende christen aan ene Diognetus hoe christenen leven. Ik citeer: “Want Christenen zijn niet onderscheiden van de rest van de mensheid door land, taal of gewoonte. Want nergens wonen ze in hun eigen steden, en ook spreken ze niet een ongebruikelijk dialect, en ze hebben ook geen excentrieke manier van leven. Maar terwijl ze leven in zowel Griekse als barbaarse steden, afhankelijk van hun lot, en terwijl ze de plaatselijke gebruiken wat betreft kleding en voedsel en andere aspecten van het leven volgen, laten ze tegelijk hun opmerkelijke en –ik geef het toe– ongebruikelijke karakter van hun eigen burgerschap zien.

Ze leven in hun eigen landen, maar alleen alsof ze daar niet resideren; ze nemen aan alles deel als burgers, en verdragen alles als buitenlanders. Elke vreemd land is hun vaderland, en elk vaderland is hun vreemd. Ze trouwen als ieder ander, en hebben kinderen, maar ze stellen hun nageslacht niet bloot [aan infanticide/kindermoord]. Ze delen hun eten maar niet hun vrouwen. Ze zijn in het vlees maar ze leven niet naar het vlees. Ze leven op aarde maar hun burgerschap is in de hemel. Ze gehoorzamen de bestaande wetten, maar in hun persoonlijke leven overstijgen ze die wetten. ”

Kortom, ik zou liever een ander rijmpje aanhalen: “Zoek niet naar zwaarheid en naar naarheid, maar naar waarheid en naar klaarheid.”

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns
10 reacties
Hanna
Heel erg mooi en duidelijk antwoord!

...hun burgerschap is in de hemel...wat een uitzien!
waldboy
Een mooi uitspraak, Rijmt prachtig. En velen doen huis uiterste best om zo te leven.
De dominee heeft volkomen gelijk.

God kijkt niet of de hoed wel grootgenoeg is en goed het hoofd bedekt en of de rok wel lang genoeg is.
Of de haren wel de goede lengte hebben.

Of het pak wel zwart genoeg is en de stropdas er wel bij past,
Of de Psalmen wel goed op hele noten gezongen worden.
Of we wel lopende naar de kerk komen.

Hij ziet het hart. Of dat met liefde aan Hem gewijd is.
Of daar een leven is dat afwijkt van de wereld.
Samanthi
Geweldig antwoord!
machiels
@Samanthi
Welk antwoord?
Roeltje
In veel reformatorische kerken wordt dit door dominees nogals eens aangehaald. Ik heb daar persoonlijk nogal moeite mee omdat ik er ook aan twijfelde of dit wel bijbels is. Uit het antwoord blijkt dus inderdaad van niet.... De eerstvolgende keer de domineee daarop aanspreken dus.
refo_evan
mooi geantwoord door deze "herstelde" broeder. Ik kan me daar voor 100% bij aansluiten.
Bert
Cor, dat je het er mee eens bent! Tjongejonge, das lang geleden ;)
Samanthi
@Cor
Wat dan?
Ik weet het echt niet
zwaluw
wat staat er in Matth. 6? Het gaat over vasten. De geveinsden stellen zich in hun 'gelaat' zodanig aan, dat iedereen op de hoogte wordt gesteld van hun vrome bezigheid. Zij hebben hun loon weg (ontvangen mensen-eer). Maar de Heere Jezus geeft de raad om het vasten onopvallend voor de mensen, alleen voor de Heere te doen: verzorg je gelaat. God Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden. Wat mij betreft wordt dit ook bedoeld in het verband van mensen die hun vroomheid etaleren door hun gezicht in de plooi te houden.

Maar wat hierboven gebeurt is wel erg zwart-wit. Is er dan niets aan onze gezichtsuitdrukking te merken? Hoe eerlijk is onze blik? Hoe liefdevol, meedogend? Of pijnlijk getroffen als er een vloek klinkt? Of soms diep geroerd bij het horen van Gods Woord of het ontvangen van Zijn sacramenten? Wat mij betreft is het gelaat (o.a. de ogen) in veel gevallen wel degelijk de spiegel van de ziel en is dit rijmpje heus zo gek nog niet!
dijna61
Over het gelaat gesproken:
Filippenzen 4:5 Laat iedereen u kenen als vriendelijke mensen!
Dat christenen dat uitstralen, daar schort het helaas nog wel eens aan.