Weer zwanger geworden

Ds. H.H. Klomp / 10 reacties

Vraag

Wij zijn een echtpaar met een jong groot gezin. Ondanks voorbehoedsmiddelen ben ik toch weer zwanger geworden. Mogen wij dit dan zien als de weg van de Heere? Wij willen samen graag achter de Heere aangaan, hoe Hij onze weg ook leidt, maar zonder vragen te volgen is toch moeilijk: Is het verkeerd geweest om voorbehoedsmiddelen te gebruiken? Ondanks de grootte van ons gezin? Hoe 'wapenen' we ons tegen negatieve reacties die zeker zullen komen? Ook al hebben we nog veel vragen hoe alles zal gaan, we mogen toch zeggen dat ook dit nieuwe kindje met blijdschap verwacht wordt!

Antwoord

Beste ouders van een groeiend gezin! Dank voor de vertrouwelijke informatie. Fijn dat je het nieuwe kindje met blijdschap verwacht. Laat dat ook maar aan de mensen weten die over jullie zouden praten (op een verkeerde manier). Elke zwangerschap valt onder de voorzienige leiding van God. Zo moet/mag je het zien dat je toch in verwachting bent geraakt, terwijl dat op dat moment misschien nog niet je/jullie bedoeling was geweest (als ik de informatie die je geeft tenminste goed interpreteer).

Met voorbehoedmiddelen wordt in onze tijd vaak op een heel verkeerde manier omgegaan. Maar als je een groeiend gezin hebt, kun je samen besluiten (onder biddend opzien tot de Heere) om voorbehoedmiddelen te gebruiken. Je moet het daar samen wel goed, geestelijk over eens zijn. En bovendien: áls je voor voorbehoeding kiest, laat de methode dan ook afdoende zijn! Ik bedoel, dat je niet elke keer in spanning zit: zou ik misschien toch...?! Dat is niet goed voor je geestelijke (en seksuele) relatie met je man. En die beide aspecten zijn zo wezenlijk voor een goed, liefdevol huwelijksleven. Zeker ook als je moeder (en vader) bent van een groeiend gezin.

Gelukkige ouders, ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb bij de beantwoording van je vragen. Bovenal wens ik je de zegen van de Heere toe. Voor jullie persoonlijk en samen, voor het ongeboren leven en bij de opvoeding van je kinderen. Mocht je op mijn antwoord willen ingaan, dan kan dat altijd.

Groetend,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

voorbehoedsmiddelzwanger
10 reacties
drj
... áls je voor voorbehoeding kiest, laat de methode dan ook afdoende zijn! Ik bedoel, dat je niet elke keer in spanning zit: zou ik misschien toch...?! ...

Helaas bestaat er tegenwoordig een hoge verwachting aan de medische wetenschap. Door informatie in de media over nieuwe technieken en ontdekkingen, ontstaat de indruk, dat bijna alles kan worden opgelost.

Nu kan men de zwangerschapskans weliswaar tegenwoordig sterk verkleinen, maar een vorm van anticonceptie die 100% betrouwbaar is bestaat eenvoudigweg niet. (Nog afgezien van morele vragen en lichamelijke klachten die het gebruik van bepaalde methoden moeilijk maken.)

Bijvoorbeeld:
De pil, die theoretisch bij 1000 vrouwen 1-3 zwangerschappen toelaat, heeft inhet dagelijks gebruik in de meeste onderzoeken een zwangerschapskans van 1-6%.
Laten we het houden bij een kans van 1%. Dat lijkt niet veel, en de kans op zwangerschap is inderdaad klein. Als eenvrouw echter met de pil begint en die tien jaar gebruikt, heeft ze elk jaar 1% kans en na tien jaar dus ongeveer ~10%. Dat klinkt al een stuk minder betrouwbaar.

Bovendien is de kans berekend over alle gebruikers. Sommige paren zijn echter door meerdere redenen vruchtbaarder dan anderen. Sommige mensen moeten langere tijd op een kind wachten, terwijl andere elkaar bij wijze van spreken maar hoeven aankijken. Dit verschil wordt niet alleen (naar de mens gesproken) door toeval veroorzaakt. De individuele zwangerschapskans varieert van weinige procenten per maand tot misschien wel 80% bij degenen die als superfertiel (bovenmatig vruchtbaar) gelden.

God heeft de mens zo geschapen, dat zijn lichaam en geest erop gericht zijn zich te vermenigvuldigen. Deze eigenschap is hartnekkig en kan niet altijd en bij iedereen succesvol worden uitgeschakeld. Ook bij de 'betrouwbaarste' anticonceptie blijft het altijd nog zo da de mens wikt, maar God beschikt.

DrJ
AHHK76
Fijn dat jullie ook dit kindje met blijdschap verwachten! Het betekent echt niet dat het verkeerd is dat je voorbehoedsmiddelen hebt gebruikt!
Ik snap dat het moeilijk is als mensen opmerkingen gaan maken over het feit dat jullie weer in verwachting zijn. Misschien moet je gewoon kijken per persoon hoe je er op reageert. Laat je niet in een hoekje drukken! Je hebt geen misdaad begaan, integendeel! Als je dat fijn vindt, kun je tegen sommige mensen misschien eerlijk zeggen, dat je er ook niet op zat te wachten, of even aan het idee moest wennen, maar dat je er wel blij mee bent. Het is onverwachts, maar niet ongewenst! Tegen anderen kun je ook gewoon zeggen, dat het een persoonlijke zaak is... Zij vragen toch ook geen goedkeuring van jou, in hun keuzes? Ik ken iemand met 3 kinderen die weleens opmerkingen kreeg, als ik ze haar kinderen ergens mee naar toe nam. Nou één keer zei ze gewoon: u moet maar zo denken: het is goed tegen de vergrijzing...
Het beste ermee!
Pompelmoen
@Drj (of was het nou James?)
Dat de kans op zwangerschap bij de anticonceptiepil niet 0 procent is, wordt vrijwel geheel veroorzaakt door de categorie gebruiksters die 'm niet regelmatig innemen (en dat zijn er een boel!)
Als je hormonale conceptie gebruikt volgens de voorschriften, is de kans op een eisprong al hooguit theoretisch - laat staan dat er die al zeer onwaarschijnlijke eisprong dan ook nog tot bevruchting leidt.
stien
Wat een herkenbare vraag...en wat een fijn antwoord....
zelf moeder van 'groot gezin'.....en moest bij de jongste ook wel even paar weken slikken....ondanks dat je vanaf het eerste moment van zo'n klein kindje houd...je kunt het gelijk niet meer wegdenken....het is en blijft een wonderlijk geschenk.....Heb zelf ook erg geworsteld met de vraag wat anticonceptie betreft...en ondanks dat ik regelmatig voorbehoedsmiddelen gebruikte....heeft het toch zo moeten zijn dat mijn kinderen er nu zijn...en al zag ik er behoorlijk tegenop....ook wat je schrijft wat de mensen allemaal gaan zeggen.....bid God of Hij je wil helpen om hier boven te gaan staan! Je mag trots zijn op je grote gezin.....dat mag je uitstralen...maar dat wil niet zeggen dat het voor jou persoonlijk wel heel moeilijk kan zijn..maar dat hoef je niet aan de grote klok te hangen....maar leg het neer bij Hem....Hij kan je echt de kracht geven.....Mensen kijken naar je....ze kunnen je pijn doen...je krijgt negatieve opmerkingen...maar toch, juist op zulke momenten...kijk naar Boven....en dank de Heere dat je al deze kinderen hebt mogen ontvangen van Hem....dat is veel belangrijker dan al deze mensen hier op aarde.....wat ze ook van je zeggen of denken....Zie op Hem en verwacht ook alles van Hem! Veel sterkte toegewenst de komende tijd...want die zal zwaar zijn....maar probeer er wel van te genieten....en als alles goed mag gaan.....geloof ik ook zeker dat je straks weer 'iets' mag gebruiken om zelf je rust te krijgen...zodat je er ook voor je gezin kan zijn.....H. Groet
Orchidee
@pompelmoen, schijnbaar heb je nooit een handleiding gelezen bij de pil, daar staat duidelijk in dat de pil niet 100 procent betrouwbaar is, maar 99 %.

Beste vragenstelster,
Gods zegen toegewenst in je (op)groeiende gezin.
drj
@pompelmoen

Het maakt niet uit om welke redenen de betrouwbaarheid in de praktijk kleiner is dan de theoretische betrouwbaarheid. Of dat is vanwege diarree, vergeten in te nemen, stofwisseling, enz.

Feit is, dat mensen menselijk zijn en dat je in een gezin met kleine kinderen te maken hebt met onverwachte situaties en afleiding, zodat je zelfs kunt vergeten je tanden te poetsen (wat je eigenlijk kunt merken), laat staan dat je vergeet een pilletje te nemen, waarvan je niet merkt of je het hebt ingenomen.

Ik wilde hier ook geen discussie starten over de pil. eigenlijk wilde ik alleen zeggen, dat een kleine kans per jaar, in de loop der jaren een niet onaanzienlijke totale kans kan geven en dat sommige mensen nu eenmaal sneller tot de categorie zullen behoren waarbij die situatie dan praktisch optreedt.
naam
Ik vind het heel mooi dat je kan zeggen, ondankt alles (tegenop zien, vragen etc) dat ook dit kindje met blijdschap word verwacht! Dat is nu al een zegen die Hij jullie geeft. Sprak pas geleden nog een moeder van een heel groot gezin die zei: ook al was het wel eens slikken en moest ik het even een plekje geven dat ik weer zwanger was, je maakt voor een nieuw kindje weer een nieuw plekje. Je maakt weer een plekje in huis, maar het krijgt ook zo weer een plekje in je hart.

Is dit de eerste keer dat je ondanks voorbehoedsmiddelen weer zwanger bent geworden? Je moet dan wel bedenken dat dit de volgende keer echt niet weer zo hoeft te zijn. Medisch/ menselijk gezien is de kans gewoon héél klein. En anders een poosje 2 dingen tegelijk gebruiken (pijv. pil icm ladycomp. Of pil icm condoom, of ladycomp icm condoom. Bij laatste heb je niet temaken met allerlei hormonen etc)

Veel wijsheid, liefde, geduld en Gods zegen bij de opvoeding gewenst!

En wat mensen zeggen... Bedenk maar wat God zegt: Zie, de kinderen zijn een erfdeel des Heeren, des buiks vrucht is een beloning. En God ZEGENDE hen, en God zeide tot hen: Weest vuichtbaar en vermenigvuldigd, en vervult de aarde, en onderwerpt haar. En over de blijde moeder in Psalm 113. En lees Psalm 127 maar eens. En God gaf jullie deze kinderen wat zouden mensen daar dan nog over moeten zeggen...?
Samanthi
Fijn dat jullie blij zijn met je babytje, dat het welkom is!
heel veel sterkte
Pompelmoen
@Orchidee
Schijnbaar heb je mijn reactie maar half gelezen? Dat was juist een nuancering van de - op zichzelf correcte - cijfers in de bijsluiter.
Justinus
@Pompelmoen: je hebt gelijk, wat anderen ook mogen zeggen! Ik heb, als niet medicus geinformeerd bij een bevriende specialist, vandaar mijn reactie naar jou!
Overigens ben ik het in grote lijnen wel eens met hetgeen Klomp hier als antwoord geeft!