Navelpiercing

Ds. B. J. van de Kamp / 10 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 22. Ik draag oorbellen, omdat ik het mooi vind staan bij mijzelf. Nu zit ik met de vraag of het bijbels verantwoord is om een navelpiercing te hebben, omdat ik dat mooi en leuk vind voor mijn man. Het principe is toch hetzelfde als oorbellen?

Antwoord

Best vraagstelster,

Een tekst die mij in gedachten komt is Romeinen 14:5b. Een ieder zij in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd. En ook Romeinen 13:14, een hoofdstuk ervoor, waar staat: Maar doet aan de Heere Jezus Christus en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.

Sieraden zijn de eeuwen door gedragen. Abraham gaf Sara sieraden en via zijn knecht ook aan de toekomstige vrouw van Izak-Rebecca. Een piercing door je navel. Komt op hetzelfde neer? Ja, je bent getrouwd en daarmee ook met je gehele lichaam aan elkaar gegeven. Maar, misschien loop je ook graag in bikini in de vakantie of op het strand. Dan is het wel een beaccentueren van je buik en daarmee van –wat we wel noemen– de erogene zone. Je hebt kans dat je dan niet alleen de aandacht van je eigen man trekt en streelt, maar dat er mee-kijkers zijn. Dan is er ook zoiets als Romeinen 13:14.

Wat jouw diepste motieven en verlangens zijn, weet ik niet. Ik ben geen hartenkenner. Daarvoor moet je bij God zijn. Maar ook bij jezelf. Daarin wijst Romeinen 14:22b je mogelijk de weg.

Ik wens je wijsheid en zegen! Concreet: een bijzonder fijn huwelijksleven met je man en dat onder de zegende handen van onze Heere en Heiland, Jezus de Christus.

Broederlijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

oorbellensieraden
10 reacties
waldboy
Fijn kort antwoord!
Bergen
Het is niet Bijbels,

Het is geen christelijk Bijbels siraad,

De Heere zegt in Genisis 35 tot Jacob en zijn kinderen maak u op enz. Verschillende kinderen van Jacob leefden een zeer goddeloos leven, uitmoorden, hoererij....(zie vorige hoofdstukken)...Maar dan moet hij zich opmaken met zijn kinderen. Jacob zegt tegen zijn kinderen, en tot allen die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden, die in het midden van u zijn, en reinigt u, en verandert u klederen (ook de klederen, dan weet je genoeg...ze moesten andere klederen aandoen, wat een les): en laat ons opmaken, en optrekken naar beth El, en ik zal daar een altaar maken dien God, Die mij geantwoord heeft ten dage mijner benauwdheid en met mij geweest is op den weg, dien ik gewandeld heb. ( de Heere was met Jacob geweest op de weg die hij wandelde. Dat als wij in gehoorzaamheid aan en naar het Woord wandelen, de Heere beloofd dat Hij met ons wil zijn.

En wat deden de kinderen (grote kinderen al) !ze spraken hun vader niet tegen maar: Toen gaven zij Jacob al die vreemde goden, die in hun hand waren (hoor wat de Heere vreemde goden noemt): de oorsierselen, die aan hun oren waren, (en wat deed hun vader Jacob): en Jacob verborg ze onder de eikenboom, die bij Sichem is en zij reisden heen...enz.

Voor mijzelf is dit zo'n duidelijke geschiedenis geweest ook voor zulke vagen
En de tekst over dat ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zei kunnen we ook misbruiken, door te zeggen dat ieder maar doe hoe hij het goed vind. Maar kunnen we ons leven naast Gods Woord leggen met een rein geweten voor God, daar gaat het om. En niet wat vind ik of wat vinden de mensen.
dijna61
"Doe de vreemde goden die jullie hebben weg, reinig je en trek schone kleren aan."
vers 4: " Ze gaven Jakob alle afgodsbeelden die ze in hun bezit hadden, en ook hun oorringen....."
Zij waren op weg om God te ontmoeten en moesten zich reinigen, vandaar die schone kleren.
Van Rachel wisten we al eerder dat zij afgodsbeelden bezat.
mortlach
Het enige 'bezwaar' wat ik van het panellid lees is dat je mogelijk de aandacht trekt van 'meekijkers' op het strand. Maar of die piercing daar nu echt wat uitmaakt, waag ik te betwijfelen. Daarbij is het argument dat je een erogene zone zou benadrukken niet consequent: de oorlelletjes zijn voor veel mensen ook een erogene zone, maar over oorbellen doet niemand moeilijk.

Ik zou zeggen: ga ervoor, zorg dat je het tijdens het genezingsproces goed verzorgd/schoonmaakt en veel plezier ervan!
AHHK76
Als het principe echt hetzelfde was, hoefde je deze vraag niet te stellen....?! Je voelt dus zelf aan dat het anders is!Je kunt het doen, maar je kunt er last van krijgen dat je hem hebt (als je zwanger mag worden). Als je wilt leven als christen mag je best sieraden dragen... Naast Genesis 35 staan er ook positieve dingen over sieraden in de Bijbel! Maar een navelpiercing, vind ik zelf toch iets anders als een ketting, armband of oorbel. Een christin hoort matig te zijn, eenvoudig, kuis, ingetogen en tot eer van God te leven (1 Petrus 3 en Titus 2). Als jij dat kunt met een navelpiercing, dan mag je dat doen. Ik zou het zelf echt niet willen, maar er staat niet in de Bijbel: gij zult geen oorbellen of oorpiercing dragen. Misschien kun je 1 Korinthe 10 :23 en 31 eens lezen, voor je je besluit neemt.
mortlach
@AHH: Het is alleen zo dat de mate van acceptatie anders is, het principe (een stukje metaal gebruiken om een erogene zone te benadrukken) is zeker wel hetzelfde. Kun je aangeven waarom je een oorbel precies anders vindt dan een navelpiercing? Of een armband... het enige verschil is dat je die wat makkelijker af kunt doen. Aan de andere kant is een navelpiercing over het algemeen niet zichtbaar voor iedereen, dat lijkt me juist méér ingetogen den een ketting of armband die iedereen kan zien.

En nou, als je zwanger wordt, is zo'n ringetje zo verwijderd hoor.
dkw
@AHHK76
Uw stelling dat vragensteller voelt dat het anders is, betekend niet dat ze die vraag niet hoeft te stellen.
Iemand kan opgevoed zijn (zoals ik) dat oorbellen/sieraden zelfs een trouwring bij bepaalde personen zondig en verkeerd kan zijn.
Het is niet meer als logisch dat je een "bezwaard" gemoed hebt om dan later als je op eigen benen staat alsnog bijvoorbeeld oorbellen te gaan dragen.
Echter dat "bezwaard" gemoed is geen bijbelse onderbouwing maar een product van de opvoeding.
Daarom is de tekst Romeinen 14:5b. " Een ieder zij in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd" ook moeilijk, waarop baseren wij ons gemoed, op emotionele gronden? Op onze opvoeding? Op eventuele geïndoctrineerde zaken die we vroeger van personen hoorden?
Nee, het moet op Gods woord gegrond zijn en het gaat om uw relatie met God, daar moet het in passen.
Mooie uitleg van de beantwoorder!
AHHK76
Dat de oren ook een erogene zone zijn, zoals mortlach schrijft, dat wordt niet door iedereen zo beleefd. Zeker is dat dat vaak niet de reden is, waarom mensen oorbellen laten zetten. Behalve burka-dragers zijn er geen mensen die hun oren bedekken....
Dat is met een navel wel iets anders. Je zult dan ook je gedeeltelijk uit moeten kleden om een navelpiercing te laten zetten....
Dit is een pijnlijker verhaal en intiemer en met meer gevolgen voor je lichaam als een oorbel!
Het probleem met de piercing als je er last van krijgt, is dan waarschijnlijk ook niet opgelost als je hem gewoon verwijderd....
Ik kan weinig over navelpiercings op internet vinden, eenvoudig omdat filternet informatie hierover bijna allemaal blokkeert. Blijkbaar vinden zij navelpiercings, net als ik, toch ook iets anders dan oorbellen....!!!
Julia
@Bergen
Even een reactie op de ‘citaten’ uit de Bijbel.
‘Doet weg de vreemde goden, die in het midden van u zijn, en reinigt u, en verandert uw klederen (ook de klederen, dan weet je genoeg.. ze moesten andere klederen aandoen, wat een les)’
Welke les bedoel je hier? Het lijkt erop dat er hier meer in de tekst wordt gelegd dan dat er waarschijnlijk oorspronkelijk bedoeld werd. Als er staat: reinig u en wissel uw klederen, lijkt het mij voor de hand liggen dat zij schone kleren aan moesten doen, meer niet…

En de volgende tekst heb je toch ietwat aangepast, waardoor er inderdaad iets anders komt te staan:
‘Toen gaven zij Jacob al die vreemde goden, die in hun hand waren (hoor wat de Heere vreemde goden noemt): de oorsierselen, die in hun oren waren’
Ik vind het droevig dat je God woorden in de mond legt die er niet blijken te staan. Het is op papier maar een klein verschil, maar in de betekenis een groot verschil. Er staat: EN de oorsierselen (in plaats van een dubbele punt)… Dit wil dus niet zeggen dat dit de ‘vreemde goden’ waren..!
waldboy
@Bergen: je hebt veel aanvullingen en invulligen!

Vind je dat de Heilige Geest daat zijn werk niet goed heeft gedaan?