Zwanger na miskraam

dr. Nomen Nescio / 1 reactie

Vraag

Ongeveer twee maanden geleden heb ik een miskraam gehad. De zwangerschap was erg gewenst, zodat de miskraam mij psychisch erg (heeft) belast. Gelukkig heb ik een lieve man en (schoon)ouders die me hebben gesteund! Ondanks deze steun en het feit dat er alweer twee maanden voorbij zijn, beheerst de miskraam en mijn kinderwens mijn leven best wel. Omdat ik de eerste keer eigenlijk direct zwanger was, ging ik er vanuit (hoewel ik natuurlijk probeerde rekening te houden met de kans dat ik niet gelijk weer zwanger zou zijn) dat ik weer snel zwanger zou zijn. Tot op heden helaas nog niet. Ik heb een regelmatige cyclus waarin een eisprong plaatsvindt. Dat weet ik omdat ik mijn temperatuur bijhoud. Bovendien hebben mijn man en ik regelmatig seks en al helemaal in de vruchtbare periode. Wel heb ik het idee dat mijn hormonen nog niet helemaal zijn gestabiliseerd. De cycli voor de eerste zwangerschap had ik namelijk altijd gevoelige borsten, ongeveer een week voor de menstruatie. Nu heb ik dat eigenlijk de gehele maand. Graag zou ik willen weten of dit betekent dat mijn hormonen nog op hol zijn en of dit een eventuele nieuwe zwangerschap voorkomt danwel de kans daarop minder maakt. Als de hormoonhuishouding inderdaad nog niet op orde is, kan ik daar zelf dan wat aan doen? Bijvoorbeeld homeopathische middelen/vitamines/o.id. gebruiken? En hoe lang gaat het ongeveer duren voordat het weer 'normaal' is? Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst wil ik mijn medeleven betuigen na de miskraam die u hebt gehad. U geeft zelf al aan dat het een zeer gewenste zwangerschap was, waardoor het vaak best een lange periode kan duren om dit een plek te kunnen geven. Begrijpelijk is het ook dat u aangeeft het liefst zo snel mogelijk weer zwanger te willen worden. Alhoewel ik geen expert op dit gebied ben, zou ik u toch willen adviseren om, samen met uw man, bewust te proberen deze miskraam een plaats te geven binnen jullie leven.

Wat betreft uw vraag over de kans op zwangerschap na een miskraam en de hormonencyclus. In de medische literatuur werd meestal geadviseerd 2-3 maanden te wachten na een miskraam om opnieuw zwanger te worden. Dit omdat de kans op een volgende miskraam dan vergroot zou zijn. Verschillende studies hebben echter laten zien dat hiervoor niet veel bewijs is. Na een miskraam kan er nog enige tijd zwangerschapshormoon (het zogenaamde HCG) te detecteren zijn in het bloed/urine. Gesproken wordt over een periode van 9-35 dagen. De cycli zijn meestal binnen een periode van 3-8 weken na de miskraam normaal. Wat betreft de kans om opnieuw zwanger te worden na een miskraam; die is net zo groot als voor die tijd. Supplementen ter beinvloeding van de vrouwelijke hormonen zou ik niet willen adviseren. Dat heeft geen bewezen effect.

Heel veel sterkte toegewenst met de verwerking van jullie verdriet! Als christen mag je weten dat je met al je verdriet naar een Plek kan waar je altijd gehoord wordt (1 Petrus 5:7).

Lees meer artikelen over:

kinderwensmiskraamvruchtbaarheid
1 reactie
Catherine
Lieve vraagstelster, neem de tijd om te rouwen ! Dat is heel belangrijk na een miskraam. Want het is best ingrijpend, lichamelijk, maar zeker psychisch.
Doe je dit niet, kan het later "terugkomen" en dan is nog moeilijker denk ik.
En twee maanden vind ik niet zo lang. Ik heb zelf meerdere miskramen gehad, van gewenste kindjes, maar je wordt flink door elkaar geschud.
Veel sterkte in de verwerking. En ik hoop voor je dat een volgende zwangerschap probleemloos zal verlopen.
Hartelijke groet,