Probleem met kronen

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Is er achter te komen wat voor materiaal een tandarts gebruikt voor de kronen. Nu is het zo dat mijn moeder een aantal kronen heeft. Ze zijn ca. vijf jaar oud. Van de kiezen (van de kroon zelf) breken stukjes af. En de voortanden verkleuren. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Wat is een normale levensduur van een kroon? Is de levensduur afhankelijk van het gebruikte materiaal (ik heb ooit wel eens gelezen dat er veel Aziatisch materiaal gebruikt wordt, omdat dit voor de tandarts financieel aantrekkelijk is). Nu moet ik zelf dus een paar kronen, maar ik durf haast niet naar deze tandarts omdat ik van bovengenoemde kronen niet gecharmeerd ben. Hoe kom ik aan een tandarts die wel goed materiaal levert? En wat voor goede degelijke kronen kan je het beste hebben? Alvast heel hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vraag. Een bijna kiesloos vrouwtje.

Antwoord

De manier om achteraf duidelijkheid te verkrijgen over de materialen is de tandtechniek-nota op te vragen. Deze bevat ook de gebruikte materialen.

Inderdaad wordt veel techniekwerk tegenwoordig in Azië gemaakt. Dit is niet voordelig voor de tandarts, maar juist voor de patiënt. De  techniekprijzen worden namelijk 100 procent zonder toeslag doorberekend aan de patiënt. De kwaliteit van de daar gebruikte materialen is over het algemeen goed! Echter, coulanceregelingen wanneer er iets mis gaat of na passen nog wat moet worden aangepast, zijn echter zeer summier.

Wat betreft de door u benodigde kronen. Het is heel belangrijk dat u vertrouwen heeft in de tandarts die de kronen gaat maken. Bespreek u twijfels met uw tandarts. Tandartsen hebben geen standaard garantie zoals consumentengoederen. Wel is het mogelijk vooraf afspraken te maken.

Gebruikelijke afspraken zijn bijvoorbeeld:

- Het werkstuk wordt pas dan geplaatst en gefactureerd wanneer u volledig tevreden bent na proefpassen.

- U verwacht een bepaalde levensduur. Om u wat zekerheid te geven is het volgens mij niet onredelijk om bijvoorbeeld af te spreken dat de tandarts bij falen al in de eerste vijf jaar u tegemoet komt in de kosten voor herstel. Bijvoorbeeld in het eerste jaar 80 procent, het tweede jaar 60 procent etc.

Het beste materiaal is zo algemeen niet te zeggen. Standaard is nu meer en meer volledig keramiek. Echter bij iemand met excessieve kauwkrachten is metaalkeramiek of volledig metaal soms geïndiceerd.

Heel belangrijk is vertrouwen. U moet een goed gevoel hebben bij de tandarts die het werk gaat begeleiden. Wanneer het vertrouwen ontbreekt kunt u het beste zoeken naar iemand bij wie u dit wel heeft. Succes met het behandelplan.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

kroontandarts